El dret de la infància a ser investigada correctament
Resum
Aquest treball presenta algunes reflexions sobre la possibilitat que les diferents consideracions ètiques que cal tenir en compte quan es fa recerca amb infants no es percebin com a simples recomanacions, sinó que puguin conformar-se com un dret que exigeix el compliment d’algunes obligacions al científic social que investiga en aquest context. Per fer-ho, s’analitzen algunes especialitats que s’han de considerar en aquest tipus de recerca, com la dissimetria i les relacions de poder entre l’investigador i l’investigat; la revisió de qüestions clàssiques, com el consentiment informat o la confidencialitat, o els condicionaments que marquen la participació igualitària i significativa del menor en la recerca.Paraules clau
drets de la infància, ètica de la recerca en ciències socials, dret a participarReferències
Beazley, H.; Bessell, Sh.; Ennew, J. y Waterson, R. (2009). «The right to be properly researched: research with children in a messy, real world». Children’s Geographies, 7 (4), 365-378. https://doi.org/10.1080/14733280903234428
Bell, N. (2008). «Ethics in child research: Rights, reason and responsibilities». Children’s Geographies, 6 (1), 7-20. https://doi.org/10.1080/14733280701791827
Bernuz Beneitez, M.J.; Fernández Molina, E.; Gómez, D. y Vicente, C. (en prensa). La ética en la investigación criminológica.
Chakraborty, K.; Nanse, B.; Gibbs, L. y McDougall, C. (2012). «Ethical negotiations: Committees, methods and research with children». International Journal of Children’s Rights, 20, 541-553. https://doi.org/10.1163/157181812x634472
Christensen, P. (2004). «Children’s participation in ethnographic research: Issues of power and representation». Children and Society, 18, 165-176. https://doi.org/10.1002/chi.823
Christensen, P. y Prout, A. (2002). «Working with ethical symmetry in social research with children». Childhood, 9 (4), 477-497. https://doi.org/10.1177/0907568202009004007
Fernandes, N. (2016). «Ética na pesquisa com crianças: Ausências e desafíos». Revista Brasileira de Educaçao, 21 (66), 759-779. https://doi.org/10.1590/s1413-24782016216639
Gaitán Muñoz, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid: Síntesis.
Gaitán Muñoz, L. (2006). «La nueva sociología de la infancia: Aportaciones de una mirada distinta». Política y Sociedad, 43 (1), 9-26.
Gaitán Muñoz, L. y Liebel, M. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Madrid: Síntesis.
Gallagher, L.A. y Gallagher, M. (2008). «Methodological immaturity in childhood research?: Thinking through “participatory methods”». Childhood, 15 (4), 499-516. https://doi.org/10.1177/0907568208091672
Graham, A.; Powell, A. y Taylor, N. (2015). «Ethical research involving children: Encouraging reflexive engagement in research with children and young people». Children and Society, 29, 331-343. https://doi.org/10.1111/chso.12089
Graham, A.; Powell, M.; Taylor, N.; Anderson, D. y Fitzgerald, R. (2013). Investigación ética con niños. Florencia: Centro de Investigaciones de UNICEF / Innocenti.
Harcourt, D. y Quennerstedt, A. (2014). «Ethical guardrails when children participate in research: Risk and practice in Sweden and Australia». Sage Open, july-september, 1-8. https://doi.org/10.1177/2158244014543782
Hood, S.; Kelley, P. y Mayall, B. (1996). «Children as Research Subjects: A Risky Enterprise». Children and Society, 10, 117-128. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1996.tb00462.x
Ignatieff, M. (2000). The rights revolution. Toronto: House of Anantis Press Limited.
James, A. (2007). «Giving voice to children’s voices: Practices and problems, pitfalls and potentials». American Anthropologist, 109 (2), 261-272. https://doi.org/10.1525/aa.2007.109.2.261
Kirk, S. (2007). «Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people: A literature review». International Journal of Nursing Studies, 44, 1250-1260. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015
Komulainen, S. (2007). «The ambiguity of the child’s “voice” in social research». Childhood, 14 (1), 11-28. https://doi.org/10.1177/0907568207068561
Morrow, V. (2008). «Ethical dilemmas in research with children and young people about their social environments». Children’s Geographies, 6 (1), 49-61. https://doi.org/10.1080/14733280701791918
Pereira, B.E. y Barros Pedroso, N. (2011). «De objetos a sujeitos de pesquisa: Contribuiçoes da sociologia da infância au desenvolvimento de uma etnografia da educaçao de crianças de populaçoes tradicionais». Educaçao: Teoria e pratica, 21 (36), 138-156.
Powell, M.A. y Smith, A.B. (2009). «Children’s participation rights in research». Childhood, 16 (1), 124-142. https://doi.org/10.1177/0907568208101694
Punch, S. (2002). «Research with children: The same or different from research with adults?». Childhood, 9 (3), 321-341. https://doi.org/10.1177/0907568202009003005
Richards, S.; Clark, J. y Boggis, A. (2015). Ethical Research with Children: Untold narratives and taboos. Londres: Palgrave McMillan.
Rodríguez Pascual, I. (2006). «Redefiniendo el trabajo metodológico cualitativo con niños: El uso de la entrevista de grupo aplicado al estudio de la tecnología». Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 12, 65-88. https://doi.org/10.5944/empiria.12.2006.1135
Rodríguez Pascual, I. (2007). Para una sociología de la infancia: Aspectos teóricos y metodológicos. Madrid: CIS.
Spyrou, S. (2011). «The limits of children’s voices: From authenticity to critical, reflexive representation». Childhood, 18 (2), 151-165. https://doi.org/10.1177/0907568210387834
Thomas, N. y O’Kane, C. (1998). «The ethics of participatory research with children». Children and Society, 12, 336-348. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1998.tb00090.x
Vaughn, M.G.; Pettus-Davis, C. y Shook, J.J. (2012). Conducting research in Juvenile and Criminal Justice Settings. Oxford: Oxford University Press.
Willumsen, E.; Hugaas, J.V. y Studsrod, I. (2014). «The child as co-researcher: Moral and Epistemological issues in childhood research». Ethics and Social Welfare, 8 (4), 332-349. https://doi.org/10.1080/17496535.2014.894108
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2019 María José Bernuz Beneitez
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.