El dret de la infància a ser investigada correctament

Autors/ores

Resum

Aquest treball presenta algunes reflexions sobre la possibilitat que les diferents consideracions ètiques que cal tenir en compte quan es fa recerca amb infants no es percebin com a simples recomanacions, sinó que puguin conformar-se com un dret que exigeix el compliment d’algunes obligacions al científic social que investiga en aquest context. Per fer-ho, s’analitzen algunes especialitats que s’han de considerar en aquest tipus de recerca, com la dissimetria i les relacions de poder entre l’investigador i l’investigat; la revisió de qüestions clàssiques, com el consentiment informat o la confidencialitat, o els condicionaments que marquen la participació igualitària i significativa del menor en la recerca.

Paraules clau

drets de la infància, ètica de la recerca en ciències socials, dret a participar

Referències

Beazley, H.; Bessell, Sh.; Ennew, J. y Waterson, R. (2009). «The right to be properly researched: research with children in a messy, real world». Children’s Geographies, 7 (4), 365-378. https://doi.org/10.1080/14733280903234428

Bell, N. (2008). «Ethics in child research: Rights, reason and responsibilities». Children’s Geographies, 6 (1), 7-20. https://doi.org/10.1080/14733280701791827

Bernuz Beneitez, M.J.; Fernández Molina, E.; Gómez, D. y Vicente, C. (en prensa). La ética en la investigación criminológica.

Chakraborty, K.; Nanse, B.; Gibbs, L. y McDougall, C. (2012). «Ethical negotiations: Committees, methods and research with children». International Journal of Children’s Rights, 20, 541-553. https://doi.org/10.1163/157181812x634472

Christensen, P. (2004). «Children’s participation in ethnographic research: Issues of power and representation». Children and Society, 18, 165-176. https://doi.org/10.1002/chi.823

Christensen, P. y Prout, A. (2002). «Working with ethical symmetry in social research with children». Childhood, 9 (4), 477-497. https://doi.org/10.1177/0907568202009004007

Fernandes, N. (2016). «Ética na pesquisa com crianças: Ausências e desafíos». Revista Brasileira de Educaçao, 21 (66), 759-779. https://doi.org/10.1590/s1413-24782016216639

Gaitán Muñoz, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid: Síntesis.

Gaitán Muñoz, L. (2006). «La nueva sociología de la infancia: Aportaciones de una mirada distinta». Política y Sociedad, 43 (1), 9-26.

Gaitán Muñoz, L. y Liebel, M. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Madrid: Síntesis.

Gallagher, L.A. y Gallagher, M. (2008). «Methodological immaturity in childhood research?: Thinking through “participatory methods”». Childhood, 15 (4), 499-516. https://doi.org/10.1177/0907568208091672

Graham, A.; Powell, A. y Taylor, N. (2015). «Ethical research involving children: Encouraging reflexive engagement in research with children and young people». Children and Society, 29, 331-343. https://doi.org/10.1111/chso.12089

Graham, A.; Powell, M.; Taylor, N.; Anderson, D. y Fitzgerald, R. (2013). Investigación ética con niños. Florencia: Centro de Investigaciones de UNICEF / Innocenti.

Harcourt, D. y Quennerstedt, A. (2014). «Ethical guardrails when children participate in research: Risk and practice in Sweden and Australia». Sage Open, july-september, 1-8. https://doi.org/10.1177/2158244014543782

Hood, S.; Kelley, P. y Mayall, B. (1996). «Children as Research Subjects: A Risky Enterprise». Children and Society, 10, 117-128. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1996.tb00462.x

Ignatieff, M. (2000). The rights revolution. Toronto: House of Anantis Press Limited.

James, A. (2007). «Giving voice to children’s voices: Practices and problems, pitfalls and potentials». American Anthropologist, 109 (2), 261-272. https://doi.org/10.1525/aa.2007.109.2.261

Kirk, S. (2007). «Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people: A literature review». International Journal of Nursing Studies, 44, 1250-1260. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015

Komulainen, S. (2007). «The ambiguity of the child’s “voice” in social research». Childhood, 14 (1), 11-28. https://doi.org/10.1177/0907568207068561

Morrow, V. (2008). «Ethical dilemmas in research with children and young people about their social environments». Children’s Geographies, 6 (1), 49-61. https://doi.org/10.1080/14733280701791918

Pereira, B.E. y Barros Pedroso, N. (2011). «De objetos a sujeitos de pesquisa: Contribuiçoes da sociologia da infância au desenvolvimento de uma etnografia da educaçao de crianças de populaçoes tradicionais». Educaçao: Teoria e pratica, 21 (36), 138-156.

Powell, M.A. y Smith, A.B. (2009). «Children’s participation rights in research». Childhood, 16 (1), 124-142. https://doi.org/10.1177/0907568208101694

Punch, S. (2002). «Research with children: The same or different from research with adults?». Childhood, 9 (3), 321-341. https://doi.org/10.1177/0907568202009003005

Richards, S.; Clark, J. y Boggis, A. (2015). Ethical Research with Children: Untold narratives and taboos. Londres: Palgrave McMillan.

Rodríguez Pascual, I. (2006). «Redefiniendo el trabajo metodológico cualitativo con niños: El uso de la entrevista de grupo aplicado al estudio de la tecnología». Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 12, 65-88. https://doi.org/10.5944/empiria.12.2006.1135

Rodríguez Pascual, I. (2007). Para una sociología de la infancia: Aspectos teóricos y metodológicos. Madrid: CIS.

Spyrou, S. (2011). «The limits of children’s voices: From authenticity to critical, reflexive representation». Childhood, 18 (2), 151-165. https://doi.org/10.1177/0907568210387834

Thomas, N. y O’Kane, C. (1998). «The ethics of participatory research with children». Children and Society, 12, 336-348. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1998.tb00090.x

Vaughn, M.G.; Pettus-Davis, C. y Shook, J.J. (2012). Conducting research in Juvenile and Criminal Justice Settings. Oxford: Oxford University Press.

Willumsen, E.; Hugaas, J.V. y Studsrod, I. (2014). «The child as co-researcher: Moral and Epistemological issues in childhood research». Ethics and Social Welfare, 8 (4), 332-349. https://doi.org/10.1080/17496535.2014.894108

Biografia de l'autor/a

María José Bernuz Beneitez, Universitat de Saragossa

Departament de Dret Penal, Filosofia del Dret i Història del Dret. Professora titular d’universitat de Sociologia jurídica i Filosofia del Dret

Publicades

2019-02-20

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.