Imaginar futurs diferents. Els efectes de la desigualtat sobre les transicions cap a l’educació secundària postobligatòria a la ciutat de Barcelona

Autors/ores

Resum

Les transicions a l’educació secundària postobligatòria són un moment clau en la trajectòria educativa dels joves. Les decisions que els porten a seguir uns estudis o uns altres són producte d’una agència delimitada per condicionants estructurals (Furlong, 2009). Així, les desiguals posicions socials són fonamentals per explicar diferències en la seva experiència escolar, els seu horitzons de futur, les seves expectatives i les seves aspiracions (Gillborn et al., 2012).
Partint d’aquest marc, aquest article analitza l’impacte de variables de l’estructura social i del sistema educatiu en la configuració de les expectatives i aspiracions educatives de joves que acaben de transitar cap a l’educació secundària postobligatòria a la ciutat de Barcelona. L’anàlisi explota les respostes d’un qüestionari distribuït durant el curs 2018-2019 a una mostra d’alumnat (N = 1.318) del primer curs de Batxillerat i de Cicles Formatius de Grau Mitjà en vuit instituts de la ciutat de Barcelona.
Els principals resultats constaten la desigualtat en els perfils de l’alumnat que accedeix a una modalitat o a una altra d’estudis secundaris postobligatoris. A més, profunditzen en la comprensió de la interacció i de l’impacte d’elements estructurals i del sistema educatiu sobre la definició d’escenaris de futur desiguals entre l’alumnat que segueix la via acadèmica o la via professional, i entre l’alumnat de diferent perfil social.

Paraules clau

educació secundària postobligatòria, transicions educatives, formació professional, batxillerat, desigualtats educatives, expectatives, aspiracions

Referències

Archer, Louise; Hollingworth, Sumi; Halsall, Anna (2007). «University’s not for Me – I’m a Nike Person’: Urban, Working-Class Young People’s Negotiations of Style’, Identity and Educational Engagement». Sociology, 41 (2), 219-237. https://doi.org/10.1177/0038038507074798

Armstrong, Patrick Ian; Crombie, Gail (2000). «Compromises in Adolescents’ Occupational Aspirations and Expectations from Grades 8 to 10». Journal of Vocational Behavior, 56 (1), 82-98. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1709

Ball, Stephen J.; Davies, Jackie; David, Miriam; Reay, Diane (2002). «“Classification” and “Judgement”: Social class and the “cognitive structures” of choice of Higher Education». British Journal of Sociology of Education, 23 (1), 51-72. https://doi.org/10.1080/01425690120102854

Beal, Sarah J.; Crockett, Lisa J. (2010). «Adolescents’ Occupational and Educational Aspirations and Expectations: Links to High School Activities and Adult Educational Attainment». Developmental Psychology, 46 (1), 258-265.

https://doi.org/10.1037/a0017416

Beck, Ulrich (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Londres: Sage

Bernardi, Fabrizio; Requena, Miguel (2010). «Desigualdad y puntos de inflexión educativos: el caso de la educación post-obligatoria en España». Revista de Educación, número extraordinario, 93-118.

Biggart, Andrew; Walther, Andreas (2005). «Coping with Yo-Yo Transitions: Young Adults’ Struggle for Support, between Family and State in Comparative Perspective». En: Leccardi, Carmen; Ruspini, Elisabetta (eds.). A New Youth?: Young People, Generations and Family Life. Ashgate Publishing.

Blossfeld, Hans-Peter; Shavit, Yossi (2011). «Persisting Barriers: Changes in Educational Opportunities in Thirteen Countries». En: Arum, Richard; Beattie, Irenee R.; Ford, Karly (eds.). The Structure of Schooling. Readings in Sociology of Education. Londres: Sage.

Bourdieu, Pierre (1973). Cultural reproduction and social reproduction. Londres: Tavistock, 178.

Boxer, Paul; Goldstein, Sara E.; DeLorenzo, Tahlia; Savoy, Sarah; Mercado, Ignacio (2011). «Educational aspiration-expectation discrepancies: Relation to socioeconomic and academic risk-related factors». Journal of Adolescence, 34 (4), 609-617. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.10.002

Brunila, Kristiina; Kurki, Tuuli; Lahelma, Elina; Lehtonen, Jukka; Mietola, Reetta; Palmu, Tarja (2011). «Multiple Transitions: Educational Policies and Young People’s Post-Compulsory Choices». Scandinavian Journal of Educational Research, 55 (3), 307-324. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.576880

Calero, Jorge (2008). «Problemas en el acceso a la educación postobligatoria en España». Revista de Sociología de la Educación (RASE), 1 (1), 49-61.

Castejón, Alba; Pàmies, Jordi (2018). «Los agrupamientos escolares: expectativas, prácticas y experiencias». Tendencias Pedagógicas, (32), 49-64. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.004

Cuconato, Morena; Walther, Andreas (2015). «“Doing transitions” in education». International Journal of Qualitative Studies in Education, 28 (3), 283-296. https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987851

Curran, Marta (2017). «¿Qué lleva a los jóvenes a dejar los estudios? Explorando los procesos de (des)vinculación escolar desde una perspectiva de clase y género». Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Departament d’Ensenyament (2019). «Estadística de l’Ensenyament, curs 2018-19». Barcelona: Departament d’Ensenyament. Último acceso, 15/10/2019. http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/estadistiques/estadistiques-ensenyament/curs-actual/

Dubow, Eric F.; Boxer, Paul; Huesmann, L. Rowell (2009). «Long-term Effects of Parents’ Education on Children’s Educational and Occupational Success: Mediation by Family Interactions, Child Aggression, and Teenage Aspirations». Merrill-Palmer Quarterly (Wayne State University Press), 55 (3), 224. https://doi.org/10.1353/mpq.0.0030

Dupriez, Vincent; Monseur, Christian; Campenhoudt, Monseur van; Lafontaine, Dominique Marie (2012). «Social Inequalities of Post-secondary Educational Aspirations: Influence of Social Background, School Composition and Institutional Context». European Educational Research Journal, 11 (4), 504-519. https://doi.org/10.2304/eerj.2012.11.4.504

Elias, Marina; Daza, Lidia (2017). «¿Cómo deciden les jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados». Revista de Sociología de la Educación (RASE), 10 (1), 5-22. https://doi.org/10.7203/RASE.10.1.9135

Fernández-Reino, Mariña (2016). «Immigrant optimism or anticipated discrimination? Explaining the first educational transition of ethnic minorities in England». Research in Social Stratification and Mobility, 46, 141-156. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.007

Furlong, Andy (2009). «Revisiting transitional metaphors: reproducing social inequalities under the conditions of late modernity». Journal of Education and Work, 22 (5), 343-353. https://doi.org/10.1080/13639080903453979

Furlong, Andy; Biggart, Andy (1999). «Framing “Choices”: A Longitudinal Study of Social Aspirations among 13- to 16-year-olds». Journal of Education and Work, 12 (1), 21-36. https://doi.org/10.1080/1363908990120102

Gale, Trevor; Parker, Stephen (2015). «To aspire: A systematic reflection on understanding aspirations in higher education». The Australian Educational Researcher, 42 (2), 139-153. https://doi.org/10.1007/s13384-014-0165-9

Gillborn, David; Rollock, Nicola; Vincent, Carol; Ball, Stephen J. (2012). «You got a pass, so what more do you want?: Race, class and gender intersections in the educational experiences of the Black middle class». Race, Ethnicity and Education, 15 (1), 121-139. https://doi.org/10.1080/13613324.2012.638869

Hanushek, Eric A.; W ößmann, Ludger (2006). «Does Educational Tracking Affect Performance and Inequality? Differences in Differences Evidence across Countries». The Economic Journal, 116 (510), 63-76. https://doi.org/10.3386/w11124

Hegna, Kristinn (2014). «Changing educational aspirations in the choice of and transition to post-compulsory schooling – a three-wave longitudinal study of Oslo youth». Journal of Youth Studies, 17 (5), 592-613. https://doi.org/10.1080/13676261.2013.853870

Hodkinson, Phil; Sparkes, Andrew C. (1997). «Careership: a sociological theory of career decision making». British Journal of Sociology of Education, 18 (1), 29-44. https://doi.org/10.1080/0142569970180102

Khattab, Nabil (2015). «Students’ aspirations, expectations and school achievement: What really matters?». British Educational Research Journal, 41 (5), 731-748. https://doi.org/10.1002/berj.3171

Kilpi-Jakonen, Elina (2011). «Continuation to upper secondary education in Finland: Children of immigrants and the majority compared». Acta Sociológica, 54 (1), 77-106. https://doi.org/10.1177/0001699310392604

Lahelma, Elina (2009). «Dichotomized Metaphors and Young People’s Educational Routes». European Educational Research Journal, 8 (4), 497-507. https://doi.org/10.2304/eerj.2009.8.4.497

Lappalainen, Sirpa; Mietola, Reetta; Lahelma, Elina (2013). «Gendered divisions on classed routes to vocational education». Gender and Education, 25 (2), 189-205. https://doi.org/10.1080/09540253.2012.740445

Lee, Bommi (2014). «The influence of school tracking systems on educational expectations: a comparative study of Austria and Italy». Comparative Education, 50 (2), 206-28. https://doi.org/10.1080/03050068.2013.807644

Markus, Hazel; Nurius, Paula (1986). «Possible selves». American Psychologist, 41 (9), 954-969.

Rinne, Risto; Silvennoinen, Heikki; Järvinen, Tero; Tikkanen, Jenni (2019). «Governing the Normalisation of Young Adults through Lifelong Learning Policies». En: Parreira, Marcelo Do Amaral; Kovacheva, Siyka; Rambla, Xavier (eds.). Lifelong Learning Policies for Young Adults in Europe. Navigating between Knowledge and Economy. Bristol: Policy Press.

Rodríguez-Soler, Joan; Verd, Joan Miquel (2018). «The design and deployment of the youth guarantee system in Spain. A documentary analysis». Revista Española de Sociología, 27 (3), 395-412. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.22

Romito, Marco (2017). «Governing through guidance: an analysis of educational guidance practices in an Italian lower secondary school». Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/01596306.2017.1314251

Serrano, Amparo; Martín, Paz (2017). «From ‘Employab-ility’ to ‘Entrepreneurial-ity’ in Spain: youth in the spotlight in times of crisis». Journal of Youth Studies, 20 (7), 798-821. https://doi.org/10.1080/13676261.2016.1273513

Tarabini, Aina; Curran, Marta; Castejón, Alba; Montes, Alejandro (2018). «Framing youth educational choices at the end of compulsory schooling: the Catalan case». En: Tarabini, Aina; Ingram, Nicola (eds.). Educational Choices, Transitions and Aspirations in Europe: Systemic, Institutional and Subjective Challenges. Londres: Routledge

Tarabini, Aina; Jacovkis, Judith (2019a). «¿Qué conocimiento para quién? Itinerarios escolares, distribución del conocimiento y justicia escolar». Revista e-Curriculum, 17 (3), 880-908. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p880-908

Tarabini, Aina; Jacovkis, Judith (2019b). «Transicions a l’educació secundària postobligatòria a Catalunya». En: Riera, Jordi (ed.). Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Thrupp, Martin; Lauder, Hugh; Robinson, Tony (2002). «School composition and peer effects». International Journal of Educational Research, 37 (5), 483-504. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00016-8

Tikkanen, Jenni; Bledowski, Piotr; Felczak, Joanna (2015). «Education systems as transition spaces». International Journal of Qualitative Studies in Education, 28 (3), 297-310. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00016-8

Walther, Andreas (2006). «Regimes of youth transitions: Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts». Young, 14 (2), 119-139. https://doi.org/10.1177/1103308806062737

Walther, Andreas; Warth, Annegret; Ule, Mirjana; Bois-Reymond, Manuela du (2015). «“Me, my education and I”: constellations of decision-making in young people’s educational trajectories». International Journal of Qualitative Studies in Education, 28 (3), 349-371. https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987850

Wyn, Johanna; Dwyer, Peter (2002). «New Patterns of Youth Transition in Education». International Social Science Journal, 52 (164), 147-159. https://doi.org/10.1111/1468-2451.00247

Zanten, Agnes van (2007). «Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia». Revista de Antropología Social, 16, 245-277.

Biografies de l'autor/a

Judith Jacovkis, Universitat Autònoma de Barcelona Universitat de Glasgow

Judith Jacovkis és doctora en Sociologia per la UAB (2011) i membre del Grup de Recerca Globalització, Educació i Política Social (GEPS). Actualment és investigadora a la UAB i a la Universitat de Glasgow. Les seves principals línies de treball se centren en la política, les polítiques, la governança i l’experiència de trajectòries i transicions educatives.

Alejandro Montes, Universitat Autònoma de Barcelona

Alejandro Montes és doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Des de 2013 forma part del grup GEPS-UAB. És membre oficial de l’equip investigador del projecte I+D «EduPost16» (https://edupost16.es/). Les seves principals àrees d’interès són: les transicions escolars i l’impacte de les desigualtats en les trajectòries educatives i socials.

Martí Manzano, Universitat Autònoma de Barcelona

Martí Manzano va cursar un màster de política social, treball i benestar a la Universitat Autònoma de Barcelona i actualment és investigador predoctoral al Departament de Sociologia de la mateixa universitat. Les seves àrees d’interès són la innovació educativa i les desigualtats ètnico-racials, migratòries i de classe en les transicions educatives postobligatòries en el marc del projecte I+D EduPost16.

Publicades

2020-04-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.