Presentació. Transicions educatives i desigualtats socials: una perspectiva sociològica
Resum
Aquesta presentació té com a objectiu contextualitzar i presentar els treballs inclosos en el número monogràfic de la revista Papers titulat «Transicions educatives i desigualtats socials: una perspectiva sociològica». Així mateix, pretén explicar la importància d’aquest tema per a la recerca i la reflexió sociològica. Les transicions educatives tenen una rellevància clau per mostrar les dinàmiques de desigualtat social, especialment en les etapes postobligatòries. Així mateix, els moments de transició educativa són especialment indicats per a l’estudi de les interaccions entre estructura i agència, tan arrelats dintre de la perspectiva sociològica en general i de la sociologia de l’educació i de la joventut en particular. Finalment, la recerca especialitzada ha emfatitzat de forma creixent la importància d’estudiar les eleccions i transicions de les persones joves per entendre el procés de configuració de les seves identitats. Per tot això, l’anàlisi de les transicions educatives és un objecte d’estudi especialment pertinent per a la sociologia. Les contribucions del monogràfic, de forma individual i col·lectiva, ajuden a identificar una gran diversitat de factors sistèmics, institucionals i subjectius que suposen una aportació clau per a l’estudi de les transicions educatives de les persones joves des d’una perspectiva sociològica.Paraules clau
transicions educatives, desigualtat social, sociologiaReferències
Beck, Ulrich (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Londres: Sage.
Bernardi, Fabrizio; Requena, Miguel (2010). «Desigualdad y puntos de inflexión educativos: el caso de la educación post-obligatoria en España». Revista de Educacion, número extraordinario, 93-118.
Blossfeld, Hans-Peter; Shavit, Yossi (2011). «Persisting Barriers: Changes in Educational Opportunities in Thirteen Countries». En: Arum, Richard; Beattie, Irenee R.; Ford, Karly (eds.). The structure of Schooling. Readings in Sociology of Education. Londres: Sage.
Du Bois-Reymond, Manuela (1998). «I Don’t Want to Commit Myself Yet: Young People’s Life Concepts». Journal of Youth Studies, 1 (1), 63-79. https://doi.org/10.1080/13676261.1998.10592995
Cuconato, Morena; Walther, Andreas (2015). «“Doing transitions” in education». International Journal of Qualitative Studies in Education, 28 (3), 283-296. https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987851
Giddens, Anthony (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
Furlong, Andy; Cartmel, Fred (1997). Young People and Social Change: Individualisation and Risk in Late Modernity. Buckingham: Open University.
Hall, Stuart (1996). «Introduction: Who needs “identity?”». En: Hall, Stuart; Gay, Paul du (eds). Questions of Cultural Identity. Londres: Sage.
Hattam, Robert; Smyth, John (2003). «Not Everyone Has a Perfect Life: becoming somebody without school». Pedagogy, Culture & Society, 11 (3). https://doi.org/10.1080/14681360300200180
Reay, Diane (2010). «Identity Making in Schools and Classrooms». En: Wetherell, Margaret; Mohanty, Chandra T. (eds.). The SAGE handbook of identities. Londres: Sage Publications.
Tarabini, Aina; Ingram, Nicola (eds.). (2018). Educational Choices, Transitions and Aspirations in Europe: Systemic, Institutional and Subjective Challenges. Londres: Routledge.
Van Zanten, Agnès; Legavre, Amélia (2014). «Engineering Access to higher education through higher education fairs». En: Goastellec, Gaële; Picard, France (eds.). The Roles of Higher Education and Research in the Fabric of Societies. Leuven: Sense Publishers.
Walther, Andreas; Warth, Annegret; Ule, Mirjana; Bois-Reymond, Manuela du (2015). «“Me, my education and I”: constellations of decision-making in young people’s educational trajectories». International Journal of Qualitative Studies in Education, 28 (3), 349-371. https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987850
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2020 Aina Tarabini
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.