La figura del mediador intercultural a les institucions escolars catalanes: perfils real i ideal segons els propis actors
Resum
A Catalunya, en els darrers anys, han anat proliferant una sèrie de «professionals» que realitzen, amb més o menys adequació a la definició teòrica, la funció de mediadors interculturals. Primerament, es tractava de gitanos, però darrerament, fruit de l’increment de la presència d’infants d’origen immigrant a les escoles catalanes, s’ha vist créixer el nombre i el protagonisme dels estrangers pel reconeixement que se’ls ha donat des de l’Administració i des de les institucions. Els mediadors han intentat intervenir en qüestions com ara la participació dels pares d’origen minoritari, l’adaptació del currículum a la diversitat cultural, la negociació de conflictes culturals, la desescolarització, l’absentisme i l’abandonament escolar dels alumnes durant el període d’escolarització obligatòria, la traducció lingüística i la interpretació sociocultural, etc. Concretament, la nostra recerca ha consistit en vint-i-set entrevistes en profunditat a mediadors interculturals de tot Catalunya.Paraules clau
mediadors interculturals, institucions escolars, famílies, gitanos, immigrantsPublicades
01-09-2004
Com citar
Llevot Calvet, N. (2004). La figura del mediador intercultural a les institucions escolars catalanes: perfils real i ideal segons els propis actors. Papers. Revista De Sociologia, 74, 155–173. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v74n0.1093
Descàrregues
Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.
Drets d'autor (c) 2004 Núria Llevot Calvet

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.