La nova visibilitat

Autors/ores

  • John B. Thompson

Resum

Aquest article examina les característiques d’una nova manera de visibilitat que s’ha convertit en un aspecte dominant del món modern vinculat al desenvolupament dels mitjans de comunicació de masses. Amb el desenvolupament dels mitjans, la visibilitat dels individus, les seves accions i esdeveniments, s’ha separat de l’espai comú compartit. Ja no cal estar present en el mateix escenari en l’espai i el temps per veure els altres o ser testimoni d’un esdeveniment o succés. L’aparició d’aquesta nova forma de visibilitat mediata ha transformat les relacions entre visibilitat i poder. Gràcies a la visibilitat mediata, els dirigents polítics poden aparèixer davant dels seus ciutadans de maneres i dimensions que mai no havien existit abans. Els polítics hàbils exploten això en el seu favor. Amb l’ajuda dels seus consellers en relacions públiques i utilitzant els mitjans de comunicació, tracten de crear i sostenir una estructura de suport gestionant la seva visibilitat en l’àmbit mediat de la política moderna. Però la visibilitat mediata és una espasa de doble tall: també crea nous riscos als líders polítics, que s’exposen a nous perills. D’aquí que la visibilitat creada pels mitjans de comunicació es converteixi en la font d’una nova i diferent classe de fragilitat. Malgrat això, encara que molts líders polítics tractin de gestionar la seva visibilitat, no poden controlar-la completament: la visibilitat mediata se’ls pot escapar de les mans i, en alguns casos, anar contra ells.

Paraules clau

mitjans de comunicació, poder, comunicació

Publicades

2005-10-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.