Geografies adolescents i contacte intercultural. Una visió des de l’àmbit escolar

Autors/ores

  • Miguel Ángel Alegre Canosa

Resum

Aquest article profunditza en el debat sobre la teoria del contacte intercultural. Més específicament, s’hi analitzen les formes i els significats de les experiències de contacte intercultural en el marc de les geografies adolescents articulades en l’espai escolar. Els components clau de les geografies adolescents analitzades són dos: els seus mapes relacionals (xarxes socials), establerts a classe i al pati; i els seus mapes culturals (subcultures), que defineixen els sentits de distància i de proximitat entre individus i grups adolescents. Amb l’objectiu de conèixer les posicions d’alumnes immigrants i autòctons en el marc de les relacions existents entre tots dos mapes, s’hi recullen els resultats d’un treball etnogràfic dut a terme en un institut de secundària d’un municipi de la província de Barcelona. Els resultats d’aquest exercici suggereixen que les possibilitats que el contacte intercultural contribueixi a la relativització dels prejudicis interculturals mútuament compartits depenen de quina sigui la configuració de les geografies adolescents de referència.

Paraules clau

contacte intel·lectual, geografies adolescents, escola, subcultures, xarxes socials

Publicades

01-10-2009

Com citar

Alegre Canosa, M. Ángel. (2009). Geografies adolescents i contacte intercultural. Una visió des de l’àmbit escolar. Papers. Revista De Sociologia, 90, 33–58. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v90n0.734

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.