L’enquesta, una eina cognitiva
Resum
Aquest article analitza la simplificació que es produeix en estudiar l’enquesta en la perspectiva convencional i mostra la necessitat de considerar-la des d’una perspectiva cognitivoconstructivista. Això implica entendre que, com un iceberg, l’enquesta està dividida en dues parts: una de visible, constituïda pels procediments tècnics i estadístics, i una d’amagada, basada en els supòsits heurístics i sociopolítics sobre els que se sustenten. Dit això, es qüestionen els supòsits de base positivista —metodològicament— i liberal —sociopolíticament— que fonamenten l’ús actual de l’enquesta, i es mostra la pertinència de considerar altres supòsits de naturalesa cognitiva i constructivista. Alhora, s’introdueixen algunes conseqüències que tindria aquest canvi de supòsits sobre els procediments tal com ara els coneixem. Finalment, l’article reflexiona sobre el tipus de societat on s’emmarquen els supòsits actuals i el tipus de societat on s’emmarcarien els alternatius.
Paraules clau
enquesta, sociologia de l’enquesta, constructivisme socialPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2011 Juan Javier Sánchez Carrión
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.