Més enllà de la «matrícula viva». La mobilitat de l’alumnat i la gestió local de l’escolarització a Catalunya

Autors/ores

  • Silvia Carrasco Pons Departament Antropologia Social i Cultural - UAB
  • Jordi Pàmies Rovira Departament Pedagogia Sistemàtica i Social - UAB.
  • Àbel Beremenyi Departament Antropologia Social i Cultural - UAB
  • Vicenç Casalta

Resum

L’augment de la mobilitat de l’alumnat de les etapes preuniversitàries i, especialment, en els nivells de l’ensenyament obligatori, es considera un dels problemes més destacats de l’última dècada a Espanya. Els processos d’incorporació dels alumnes amb mobilitat i les gestions que comporten es perceben i es tracten de diverses maneres des de les administracions autonòmiques i municipals, i també des dels centres educatius. En aquest context, s’han popularitzat expressions per definir aquesta mobilitat, com «matrícula viva», aplicades a l’alumnat que es mou entre els centres educatius fora del període oficial de preinscripció. Així doncs, no se sol concebre la mobilitat com un procés estructuralment vinculat a les dinàmiques socioeconòmiques actuals i als canvis en l’estructura productiva i el mercat laboral, o a factors residencials vinculats o no amb els processos anteriors, sinó més aviat com un problema essencialment relacionat amb les migracions internacionals i la manera de gestionar-les en l’àmbit local.

Aquest article mostra part dels resultats obtinguts en una investigació feta a la província de Barcelona centrada en l’abast i les dinàmiques de la mobilitat de l’alumnat, les motivacions i estratègies de les famílies i les condicions d’escolarització des de la perspectiva de la gestió municipal. L’anàlisi comparativa a partir de l’explotació de dades existents, de les entrevistes amb agents clau de diversos nivells de l’administració autonòmica i local i dels docents i les famílies involucrades en aquests processos de mobilitat ha permès reconstruir les diferents dimensions subjacents al fenomen i posar-ne de manifest la complexitat. Els resultats d’aquest estudi, el primer fet a Espanya, sobre la mobilitat de l’alumnat i la gestió de l’escolarització, permeten concloure que la mobilitat de l’alumnat correspon en gran manera a diverses estratègies adaptatives que inclouen també la població de nacionalitat espanyola, assenyalen clares diferències i límits en les respostes dutes a terme en la gestió local de l’escolarització i en situen l’anàlisi en el debat dels drets educatius.

Paraules clau

estratègia familiar, administració local, dret a l’educació

Biografies de l'autor/a

Silvia Carrasco Pons, Departament Antropologia Social i Cultural - UAB

Professora titular Departament Antropologia Social i Cultural. Responsable del Grup EMIGRA, vice-directora del Centre d’Estudis i Recerca en Migracions i co-directora del Màster de Migracions Internacionals. Ha realitzat projectes internacionals a Europa i als EUA sobre educació i infància en el context de les migracions internacionals.

Jordi Pàmies Rovira, Departament Pedagogia Sistemàtica i Social - UAB.

Professor Lector Departament Pedagogia Sistemàtica i Social. Coordinador de Formació del CER Migracions i del Màster de Migracions Internacionals. Pedagog i antropòleg, especialista en migracions marroquines a Catalunya i comparació internacional.

Àbel Beremenyi, Departament Antropologia Social i Cultural - UAB

Investigador postdoctoral Departament Antropologia Social i Cultural. Representant a l’estat de la xarxa internacional URBA-ROM.Economista i antropòleg, especialista en temes d’educació i integració social de les minoríes Gitanes-Rom a Europa i a Amèrica Llatina.

Vicenç Casalta

Master en Antropologia Social i Cultural. Assessor LIC Departament d’Ensenyament Generalitat de Catalunya. Actualment, realitza la tesi doctoral sobre polítiques educatives i dispositius d’atenció a l’alumnat estranger a Catalunya en els darrers 15 anys.

Publicades

09-11-2011

Com citar

Carrasco Pons, S., Pàmies Rovira, J., Beremenyi, Àbel, & Casalta, V. (2011). Més enllà de la «matrícula viva». La mobilitat de l’alumnat i la gestió local de l’escolarització a Catalunya. Papers. Revista De Sociologia, 97(2), 311–341. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n2.394

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.