L’impacte de l’intercanvi de música sobre la compra de discos i l’assistència a concerts. El cas d’Espanya
Resum
En l’última dècada, l’intercanvi d’arxius a través d’Internet ha passat de ser un fenomen limitat a una minoria de la població a convertir-se en un fenomen de gran impacte social, mediàtic, econòmic i polític. El motiu és la percepció d’un element de causalitat directe entre l’increment de les descàrregues i la disminució de les compres de béns culturals com els discos de música. És el que hem denominat la perspectiva de la substitució utilitarista. No obstant això, altres estudis afirmen que l’intercanvi a través de xarxes P2P no substitueix la compra. És el que hem denominat la perspectiva de la complementarietat del consum. Aquest treball pretén observar empíricament aquestes relacions (descàrrega i compra, i descàrrega i assistència a concerts) en el comportament dels individus, i per fer-ho utilitza l’Enquesta d’hàbits de pràctiques culturals (SGAE, Ministeri de Cultura, 2007) i aplica dues tècniques multivariables: la regressió lineal de mínims quadrats (per al nombre de discos comprats) i la regressió logística (per a l’assistència a concerts). Com a resultat, hem esbrinat que, com més discos intercanvien els individus, més discos compren en format físic i més probabilitats tenen d’assistir a concerts. A més, trobem altres variables que influeixen en tots dos comportaments, com el nivell educatiu, l’edat, la situació socioprofessional o el cicle vital associat a la paternitat o la maternitat.
Paraules clau
consum cultural, indústria de la música, Internet, intercanvi d’arxius, xarxes P2P, canvi tecnològicPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2011 Manuel Herrera-Usagre
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.