Transitions to post-compulsory education in Madrid: The weight of political and institutional factors
Abstract
This paper examines the factors that influence access and choice in post-compulsory education in Madrid (baccalaureate and intermediate vocational training), drawing on an analysis of qualitative interviews with political, educational and corporate agents, as well as education regulations and secondary data. First, the paper describes post-compulsory education in Madrid focusing on the local context and educational policies implemented in the region. Second, the specific weight of political and institutional factors in post-compulsory transitions is addressed. The paper shows how the design of educational provision and admissions in both branches is differentiated and influenced by different factors: vocational training is affected by the tension, absent in the academic track, between market needs and young people’s interests. Finally, the paper analyses the factors influencing post-compulsory education choices. The paper concludes that both tracks cannot be understood separately: vocational training is far more present in the public debate than the baccalaureate, which remains hegemonic and almost unquestioned. Differences in the prestige of both tracks also persist, which affect the various levels, families and degrees of vocational training differently. The configuration of educational supply and the institutional design of both tracks, in interaction with other factors (social, subjective, territorial, cultural), conditions choices and transitions, leading to educational inequalities.Keywords
post-compulsory education, education policy, educational provision, baccalaureate, vocational training, educational transitionsReferences
Ball, Stephen J. (2006). Education policy and social class: The selected works of Stephen Ball. Londres: Routledge.
Ball, Stephen J.; Maguire, Meg; Macrae, Sheila (2000). Choice, Pathways and Transitions Post-16. New youth, new economies in the global city. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315043296
Ball, Stephen J.; Maguire, Meg; Braun, Annette (2012). How schools do policy. Policy enactments in secondary schools. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203153185
Bernardi, Fabrizio; Requena, Miguel (2010). «Inequality in educational transitions: the case of post-compulsory education in Spain». Revista de Educación, número extraordinario, 1, 93-118.
Bernardi, Fabrizio; Cebolla, Héctor (2014). «Clase social de origen y rendimiento escolar como predictores de las trayectorias educativas». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 146, 3-22. https://doi.org/10.5477/cis/reis.146.3
Bonal, Xavier (2012). «Education policy and school segregation of migrant students in Catalonia: the politics of non-decision-making». Journal of Education Policy, 27 (3), 401-421. https://doi.org/10.1080/02680939.2011.645168
Bourdieu, Pierre (1980). «Le capital social. Notes provisoires». Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 31, 2-3.
Brunila, Kristiina; Kurki, Tuuli; Lahelma, Elina; Lehtonen, Jukka; Mietola, Reetta; Palmu, Tarja (2011). «Multiple Transitions: Educational Policies and Young People’s Post-Compulsory Choices». Scandinavian Journal of Educational Research, 55 (3), 307-324. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.576880
Calero, Jorge (2008). «Problemas en el acceso a la educación postobligatoria en España». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 1 (1).
Calero, Jorge; Choi, Álvaro; Waisgrais, Sebastián (2010). «Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006». Revista de Educación, número extraordinario 1, 225-256.
CCOO Madrid (2019). Diagnóstico de la educación en la Comunidad de Madrid. Madrid: CCOO-Madrid.
Comunidad de Madrid (2018). Datos y cifras de la educación 2018-2019. Madrid: Consejería de Educación e Investigación.
Comunidad de Madrid (2019). Informe 2018 sobre el sistema educativo en la Comunidad de Madrid. Curso 2016-2017. Madrid: Consejo Escolar de la CM.
Decreto 29/2013, de 11 de abril, del Consejo de Gobierno, de libertad de elección de centro escolar en la Comunidad de Madrid (BOCM de 12 de abril de 2013).
Decreto 72/2015, de 7 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se modifica la estructura orgánica de las consejerías de la Comunidad de Madrid (BOCM de 8 de julio de 2015).
Decreto 11/2019, de 5 de marzo, del Consejo de Gobierno, por el que se modifica el Decreto 29/2013, de 11 de abril, de libertad de elección de centro escolar en la Comunidad de Madrid (BOCM de 11 de marzo de 2019).
Dupriez, Vincent; Dumay, Xavier (2006). «Inequalities in school systems: effect of school structure or of society structure?». Comparative Education, 42 (2), 243-260. https://doi.org/10.1080/03050060600628074
Elias, M.; Daza, L. (2017). «¿Cómo deciden los jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 10 (1), 5-22.
Lahelma, Elina (2009). «Dichotomized Metaphors and Young People’s Educational Routes». European Educational Research Journal, 8 (4), 497-507. https://doi.org/10.2304/eerj.2009.8.4.497
Martín Criado, Enrique (2010). La escuela sin funciones. Barcelona: Bellaterra.
Merino, Rafael (2013). «Las sucesivas reformas de la formación profesional en España o la paradoja entre integración y segregación escolar». Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21 (1). https://doi.org/10.14507/epaa.v21n66.2013
Merino, Rafael; García, Maribel; Casal, Joaquim; Sánchez, Albert (2011). «Itinerarios formativos y laborales de los jóvenes graduados en Formación Profesional. Sobre algunos prejuicios en la formación profesional». Sociología del Trabajo, 72, 137-155.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019a). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e indicadores. Edición 2019. Madrid: MEFP.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019b). Datos y cifras. Curso escolar 2019/2020. Madrid: MEFP.
Murillo, F. Javier; Martínez-Garrido, Cynthia (2018). «Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea». RASE. Revista de Sociología de la Educación, 11 (1), 37-58. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129
Orden 2509/2013, de 1 de agosto, de la Consejería de Educación, Juventud y Deporte, por la que se regula el procedimiento de admisión de alumnos en centros sostenidos con fondos públicos para cursar Formación Profesional de Grado Medio (BOCM de 9 de agosto de 2013).
Prieto, Miriam; Villamor, Patricia (2012). «Libertad de elección, competencia y cali-dad: las políticas educativas de la Comunidad de Madrid». Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 16 (3), 149-166.
Prieto, Miriam; Villamor, Patricia (2018). «El impacto de una reforma: Limitación de la autonomía, estrechamiento de la libertad y erosión de la participación». Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26 (63). https://doi.org/10.14507/epaa.26.3255
Ruiz, María Auxiliadora; Sancho, Miguel Ángel; Esteban, Mercedes de (2019). Indicadores comentados sobre el estado del sistema educativo español 2019. Madrid: Fundación Ramón Areces y Fundación Europea Sociedad y Educación.
Shavit, Yossi; Müller, Walter (2000). «Vocational secondary education». European Societies, 2 (1), 29-50. https://doi.org/10.1080/146166900360710
Tarabini, Aina; Montes, Alejandro (2015). «La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales». Avances en Supervisión Educativa, 23.
Tarabini, Aina; Ingram, Nicola (eds.) (2018). Educational Choices, Transitions and Aspirations in Europe: Systemic, Institutional and Subjective Challenges. Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315102368
Tarabini, Aina; Curran, Marta; Castejón, Alba; Montes, Alejandro (2018). «Framing youth educational choices at the end of compulsory schooling: the Catalan case». En: Tarabini, Aina; Ingram, Nicola (eds.). Educational Choices, Transitions and Aspirations in Europe: Systemic, Institutional and Subjective Challenges, 95-109. Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315102368-6
Tarabini, Aina; Jacovkis, Judith (2019). «Transicions a l’educació secundària postobligatòria a Catalunya». En: Riera, Jordi (dir.). Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018, 235-290. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
van Zanten, Agnès; Olivier, Alice; Oller, Anne-Claudine; Ulhy, Katrina (2018). «National framing and local reframing of students’ transition to higher education in France: limitations and pitfalls». En: Tarabini, Aina; Ingram, Nicola (eds.). Educational Choices, Transitions and Aspirations in Europe: Systemic, Institutional and Subjective Challenges, 149-166. Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315102368-9
Walther, Andreas (2006). «Regimes of youth transitions. Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts». Young. Nordic Journal of Youth Research, 14 (2), 119-139. https://doi.org/10.1177/1103308806062737
Published
Downloads
Copyright (c) 2020 Miriam Prieto, Javier Rujas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.