The effect of exposure to pre-election polls in the behavior of voters in the regional elections in Andalusia in 2018

Authors

Abstract

Pre-election polls have become a tool of political communication for political parties and the media. This study has tried to study the effect of exposure to polls on the electoral behavior of voters for the 2018 Andalusian regional elections. The proliferation of polls published by the media offered overly optimistic expectations for the Socialist Party, and a scenario of high competitiveness between conservative parties (the Popular Party, the liberal party Ciudadanos and the right wing populist party Vox) that affected the electoral preferences of voters. Through a statistical model in two phases, we have verified how mobilization took place in the socialist electorate given the probability of a solid majority, and opting conservative voters to make an ideological vote (Vox) against a strategic vote (Popular Party), due to a lack of alternative majorities to the socialist government of Susana Díaz.

Keywords

electoral campaign, voting behavior, Andalusia, communication media, abstention, Socialist Party, Susana Díaz

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Author Biographies

José María Ramírez Dueñas, Sección Departamental de Sociología Aplicada. Universidad Complutense de Madrid

Investigador posdoctoral y colaborador en la Sección Departamental de Sociología Aplicada: Comunicación Política y Comportamiento Electoral. Sus investigaciones tratan acerca de la influencia de los medios de comunicación en el voto y en la opinión pública, los efectos de los sondeos electorales y la polarización política.

María Lourdes Vinuesa Tejero, Sección Departamental de Sociología Aplicada. Universidad Complutense de Madrid

Coordinadora del Máster de Estudios Avanzados en Comunicación Política y profesora de Opinión Pública (Grado de Periodismo) y de Efectos Políticos de los Medios de Comunicación de Masas (Máster de Estudios Avanzados en Comunicación). Líneas de investigación: opinión pública, comunicación política, efectos de los medios y encuestas electorales.

 

Published

2020-09-28

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