Aprendre a ser estimades: la maternitat adolescent com a estratègia plena de sentit en contextos de risc social

Autors/ores

  • Anna Berga i Timoneda Departament de Sociologia - UAB

Resum

L’article següent planteja una aproximació analítica al tema de la maternitat en l'adolescència que parteix d'una voluntat de ruptura amb els supòsits socials dominants, centrats únicament en els riscos, amb la finalitat de visualitzar un vessant fonamental per comprendre la complexitat del fenomen: la dimensió emocional i d’«atractius» per als seus protagonistes. A partir d'un intens treball de camp de caràcter etnogràfic i qualitatiu basat fonamentalment en el mètode biogràfic, s'interpreten els significats i les vivències dels agents socials implicats en relació amb alguns conceptes sociològics clau per mostrar que, més enllà de la idea hegemònica del risc i la reproducció social, la maternitat en les adolescents es pot entendre, des de la seva pròpia realitat i en contextos de vulnerabilitat social, com una «estratègia social» plena de sentit —i de contradiccions— a la recerca d'adquirir l'estatus adult i una oportunitat per a la incorporació social.

Paraules clau

maternitat adolescent, risc social, gènere, estratègia social, resistència simbòlica, alternança biogràfica, normalització social

Biografia de l'autor/a

Anna Berga i Timoneda, Departament de Sociologia - UAB

Anna Berga i Timoneda
Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Ramon Llull
Anna.Berga@uab.cat

Publicades

2010-02-18

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.