Entre renúncies, temors i deures. Anàlisi de l’estructura motivacional del consum ecològic

Autors/ores

  • Marc Barbeta Viñas UAB

Resum

Segons algunes informacions, el consum ecològic ha experimentat, en els darrers anys, un augment notable entre alguns sectors de la societat. Tanmateix, les dades quantitatives de què disposem tal vegada no són prou adequades per determinar a què es refereixen les persones quan parlen de consum ecològic (més enllà de les definicions oficials), ni tampoc per comprendre què els empeny a comprar aquest tipus de productes. Amb el present treball, es pretén donar resposta a aquests interrogants a partir d’una proposta d’anàlisi sociomotivacional i d’un enfocament qualitatiu, amb l’aplicació de les tècniques del grup de discussió i l’entrevista oberta. L’objectiu fonamental és configurar l’estructura motivacional bàsica del consum ecològic, en la mesura que té la capacitat de revelar els distints processos motivacionals que regulen la imatge del que és ecològic i el seu consum. Constatem que, atenent que els productes ecològics es configuren com un símbol significativament i afectivament sobrecarregat, el fet d’adquirir-ne s’afirma com un fenomen particular i, en alguns aspectes, diferencial, dins de les formes de consum que predominen avui dia.

Paraules clau

consum ecològic, procés motivacional, anàlisi qualitativa, marques

Biografia de l'autor/a

Marc Barbeta Viñas, UAB

Marc Barbeta Viñas és doctor en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Recentment ha treballat com a investigador en el Grup d’Estudis sobre Sentiments Emocions i Societat (GESES) dirigit per la doctora María Jesús Izquierdo. Ha participat en projectes d’investigació sobre àmbits diversos com els vincles socials i els acudits, les desigualtats socials, el sexisme, i la sociologia de l’educació. Addicionalment ha treballat en l’àmbit de la sociologia del consum, concretament els processos motivacionals de consum de marques, així com les tècniques i els mètodes d’investigació qualitativa, per a l’elaboració de la seva tesi doctoral. En aquest àmbit en destaca la publicació ‘Lo que marcan las marcas: una aproximación socio-historica al consumo de marcas’, a Política y Sociedad, vol. 48, núm. 1, 2011.

Publicades

2015-01-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.