Iguals en què i com? Una revisió de les propostes realitzades des de la teoria de la justícia en el camp de l’educació

Autors/ores

  • Alejandro Montes Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB
  • Lluís Parcerisa Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB

Resum

Aquest article fa una revisió de les principals teories de la justícia aplicades al camp educatiu. En primer lloc, es mostren les aportacions més importants de la teoria social normativa en el camp de la política educativa emfatitzant les postures que han estat dominants històricament: la meritocràcia i la teoria de la justícia de Rawls. En segon lloc, s’exposen les limitacions i les principals crítiques que s’hi han fet. Finalment, es presenten les aportacions de les noves perspectives centrades en dimensions fins ara obviades, la qual cosa anomenem «justícia postdistributiva», que complementen les teories anteriors. En definitiva, amb aquest treball es pretén sistematitzar les diverses mirades existents en el camp de la teoria de la justícia social en educació, les seves implicacions en termes d’igualtat i equitat, així com també els criteris normatius que se’n desprenen, de necessària consideració a l’hora de dissenyar i avaluar polítiques educatives que pretenguin fer front a les desigualtats.

Paraules clau

justícia distributiva, igualtat d’oportunitats, equitat educativa, teories de la justícia, polítiques educatives, teories normatives, polítiques de representació, polítiques de reconeixement

Referències

Apple, M.W. (1979). Ideology and Curriculum. Londres: Routledge.

Bernstein, B. (1999). «Una crítica a la educación compensatoria». En: Fernández

Enguita, M. (ed.). Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.

Bobbio, N. (1993). Igualdad y libertad. Barcelona: Paidós.

Bolívar, A. (2005). «Equidad educativa y teorías de la justicia». Revista Electrónica Iberoamericana de Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) [en línea], 3 (2), 42-69. http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art4.htm

— (2008). «Competencias básicas y ciudadanía». Caleidoscopio: Revista del CEP de Jaén [en línea], 1, 4-32. http://revista.cepjaen.es/numero_01/articulos.html.

— (2012). «Justicia social y equidad: Una revisión actual». Revista Internacional de Educación para la Justícia Social (RIEJS), 1 (1), 9-45.

Bonal, X. (2005). Sociología de la educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós.

Bonal, X. y Tarabini, A. (2010). Ser pobre en la escuela: Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Brighouse, H. y Swift, A. (2014). Family Values: The Ethics of Parent-Child Relationships. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Casassús, J. (2003). La escuela y la desigualdad. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

García Cívico, J. (2006). La tensión entre mérito e igualdad: El mérito como factor de exclusión. València: Universitat de València. Tesis doctoral.

Conell, R.W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.

— (2009). «La justicia curricular». Foro latinoamericano de políticas educativas, año 6, 27, julio. Buenos Aires: LPP (Laboratorio de Políticas Públicas).

Dubet, F. (2010). Decadència de la institució escolar i conflictes entre principis. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

— (2011). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Dubet, F. y Duru-Bellat, M. (2004). «Qu’est-ce qu’une école juste». Revue Française de Pédagogie, 146, 105-14.

— (2007). «What Makes for Fair Schooling?». En: Duru-Bellat, M.; Teese, R. y Lamb, S. (eds.). Education and Equity: International Perspectives on Theory and Policy, 3, 275-91. Dordrecht: Springer.

Escudero, J.M. y Martínez, B. (2013). «Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿Programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación?». Revista de Educación, número extraordinario, 174-19.

Essomba, M.A. (2003). Els discursos sobre atenció a la diversitat en la comunitat educativa a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral.

Fernández Enguita, M. (1998). «La política educativa y las desigualdades de clase, genero y etnia». En: Alvarado Pérez, E. (coord.). Retos del Estado de Bienestar en España a finales de los noventa. Madrid: Tecnos.

— (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.

— (2011). «Del desapego al desenganche y de éste al fracaso escolar». Propuesta Educativa, 1 (35), 85-94.

Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Barcelona: Herder.

Fraser, N. y Honneth, A. (2005). ¿Redistribución o reconocimiento?: Un debate político-filosófico. Madrid: Morata.

Gallego Duque, L. (2014). Mecanismos causales de la educación y la pobreza: Aplicación a los casos de Medellín (Colombia) y Belo Horizonte (Brasil). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral.

Gargarella, R. (1999). Las teorías de la justicia después de Rawls. Barcelona: Paidós.

Hacker, J.S. y Pierson, P. (2010). Winner-Take-All Politics: How Washington Made the Rich Richer –and Turned Its Back on the Middle Class. Nueva York: Simon & Schuster.

Heckman, J. (2006). Investing in Disadvantaged Young Children is an Economically Efficient Policy. Comunicación presentada al Committee for Economic Development / The Pew Charitable Trusts / PNC Financial Services Group Forum on «Building the Economic Case for Investments in Preschool». Nueva York.

Laín, B. (2014). «Bienes Comunes y Justicia (pre)Distributiva». XI Jornades Internacionals de Filosofía Política: Velles i Noves Formes d’Acció Política. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Lamas, A.M. (2006). «Justicia pedagógica y atención a la diversidad». Rev. Complut. Educ., 17 (2), 51-56. Buenos Aires.

Marchesi, A. (2000). «Un sistema de indicadores de desigualdad educativa». Revista Iberoamericana de Educación, 23.

Merton, R. (1948). «The Self-Fulfilling Prophecy». The Antioch Review [en línea], 8 (2), 193-210. http://dx.doi.org/10.2307/4609267

Noguera, J.A. (2002). «Necrológica John Rawls». Papers: Revista de Sociologia, 68, 215-218.

Power, S. (2008). «How should we respond to the continuing failure of compensatory education?». Orbis Scholae [en línea], 2 (2), 19-37. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2008/2008_2_02.pdf

Puyol, Á. (2007). «Filosofía del mérito». Contrastes: Revista Internacional de Filosofía, 12, 169-287.

Rawls, J. (1971). Teoría de la justicia. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1979.

Reay, D. (2000). «A useful extension of Bourdieu’s conceptual framework?: Emotional capital as a way of understanding mothers’ involvement in their children’s education?». The Sociological Review [en línea], 48, 568-585. http://dx.doi.org/10.1111/1467-954X.00233

Rey, A. del y Sánchez-Parga, J. (2011). «Crítica de la educación por competencias». Universitas: Revista de Ciencias Sociales y Humanas. UPS-Ecuador, 15, julio-diciembre, 233-24.

Ribotta, S. (2009). John Rawls, sobre (des)igualdad y justicia. Madrid: Dykinson.

Rosenthal, R. y Jacobsen, L. (1968). Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and pupils’ intellectual development. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.

Satz, D. (2007). «Equality, Adequacy, and Education for Citizenship». Ethics: An International Journal, of Social, Political, and Legal Philosophy [en línea], 117 (4), 623-648. http://dx.doi.org/10.1086/518805

Sen, A. (1995). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.

Smyth, J. y Hattam, R. (2002). «Early School Leaving and the Cultural Geography of High Schools». British Educational Research Journal [en línea], 28, 375-397. http://dx.doi.org/10.1080/01411920220137458

Tarabini, A. (2006). «Com analitzar la justícia dels sistemes educatius?: Una aproximació teòrica al concepte de justícia dins l’educació». Temps d’Educació, 31, 241-258.

Tedesco, J.C. (2004). «Igualdad de oportunidades y política educativa». Cadernos de Pesquisa [en línea], 34 (123), 555-572. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-15742004000300003

Walker, M. y Unterhalter, E. (eds.) (2007). Amartya Sen’s Capability Approach and Social Justice in Education. Londres: Palgrave.

Walzer, M. (1993). Las esferas de la justicia: Una defensa del pluralismo y la igualdad. México: Fondo de Cultura Económica.

Young, I.M. (2000). Justicia y política de la diferencia. Madrid: Cátedra.

Young, M.D. (1961). The rise of the meritocracy. 1870-1933: An essay on education and equality. Londres: Penguin Books.

Biografies de l'autor/a

Alejandro Montes, Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB

Graduat en Sociologia per la UAB. Actualment és estudiant de doctorat a la mateixa universitat. Des de 2013 és membre del GEPS (Globalització, Educació i Polítiques Socials) i participa en el projecte ABJOVES. Forma part de l’equip avaluador del programa «Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu» (Fundació Jaume Bofill).

Lluís Parcerisa, Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB

Graduado en Sociología por la UAB. Actualmente estudiante de doctorado en la misma universidad. Desde 2013 es miembro del GEPS (Globalización, Educación y Políticas Sociales) y participa en el proyecto ABJOVES. Forma parte del equipo evaluador del programa “Magnet. Alianzas para el éxito educativo” (Fundación Jaume Bofill).

Publicades

2016-10-04

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.