Equal in What and How?: A Review of the Proposals From the Theory of Justice to the Field of Education

Authors

  • Alejandro Montes Globalización, Educación y Políticas Sociales (GEPS)-UAB
  • Lluís Parcerisa Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB

Abstract

This article reviews the application of the main theories of justice to the field of education. First, the main contributions of social normative theory to the field of educational policy are examined, emphasizing those positions that have historically dominated this field: meritocracy and Rawl’s theory of justice. Secondly, the limitations and main criticisms of both are examined. Finally, the contributions of new perspectives focusing on dimensions overlooked until now – what we call “postdistributive justice” – that complement the above theories are presented. This paper aims to systematize the different approaches that have existed and exist in the field of theory of social justice in education, their implications in terms of equality and equity, and the normative criteria arising from them, which must be considered when designing and evaluating educational policies that seek to address inequalities.

Keywords

distributive justice, equal opportunities, educational equity, theories of justice, education policy, normative theories, representation policies, recognition policies

References

Apple, M.W. (1979). Ideology and Curriculum. Londres: Routledge.

Bernstein, B. (1999). «Una crítica a la educación compensatoria». En: Fernández

Enguita, M. (ed.). Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.

Bobbio, N. (1993). Igualdad y libertad. Barcelona: Paidós.

Bolívar, A. (2005). «Equidad educativa y teorías de la justicia». Revista Electrónica Iberoamericana de Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) [en línea], 3 (2), 42-69. http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art4.htm

— (2008). «Competencias básicas y ciudadanía». Caleidoscopio: Revista del CEP de Jaén [en línea], 1, 4-32. http://revista.cepjaen.es/numero_01/articulos.html.

— (2012). «Justicia social y equidad: Una revisión actual». Revista Internacional de Educación para la Justícia Social (RIEJS), 1 (1), 9-45.

Bonal, X. (2005). Sociología de la educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós.

Bonal, X. y Tarabini, A. (2010). Ser pobre en la escuela: Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Brighouse, H. y Swift, A. (2014). Family Values: The Ethics of Parent-Child Relationships. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Casassús, J. (2003). La escuela y la desigualdad. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

García Cívico, J. (2006). La tensión entre mérito e igualdad: El mérito como factor de exclusión. València: Universitat de València. Tesis doctoral.

Conell, R.W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.

— (2009). «La justicia curricular». Foro latinoamericano de políticas educativas, año 6, 27, julio. Buenos Aires: LPP (Laboratorio de Políticas Públicas).

Dubet, F. (2010). Decadència de la institució escolar i conflictes entre principis. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

— (2011). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Dubet, F. y Duru-Bellat, M. (2004). «Qu’est-ce qu’une école juste». Revue Française de Pédagogie, 146, 105-14.

— (2007). «What Makes for Fair Schooling?». En: Duru-Bellat, M.; Teese, R. y Lamb, S. (eds.). Education and Equity: International Perspectives on Theory and Policy, 3, 275-91. Dordrecht: Springer.

Escudero, J.M. y Martínez, B. (2013). «Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿Programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación?». Revista de Educación, número extraordinario, 174-19.

Essomba, M.A. (2003). Els discursos sobre atenció a la diversitat en la comunitat educativa a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral.

Fernández Enguita, M. (1998). «La política educativa y las desigualdades de clase, genero y etnia». En: Alvarado Pérez, E. (coord.). Retos del Estado de Bienestar en España a finales de los noventa. Madrid: Tecnos.

— (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.

— (2011). «Del desapego al desenganche y de éste al fracaso escolar». Propuesta Educativa, 1 (35), 85-94.

Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Barcelona: Herder.

Fraser, N. y Honneth, A. (2005). ¿Redistribución o reconocimiento?: Un debate político-filosófico. Madrid: Morata.

Gallego Duque, L. (2014). Mecanismos causales de la educación y la pobreza: Aplicación a los casos de Medellín (Colombia) y Belo Horizonte (Brasil). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral.

Gargarella, R. (1999). Las teorías de la justicia después de Rawls. Barcelona: Paidós.

Hacker, J.S. y Pierson, P. (2010). Winner-Take-All Politics: How Washington Made the Rich Richer –and Turned Its Back on the Middle Class. Nueva York: Simon & Schuster.

Heckman, J. (2006). Investing in Disadvantaged Young Children is an Economically Efficient Policy. Comunicación presentada al Committee for Economic Development / The Pew Charitable Trusts / PNC Financial Services Group Forum on «Building the Economic Case for Investments in Preschool». Nueva York.

Laín, B. (2014). «Bienes Comunes y Justicia (pre)Distributiva». XI Jornades Internacionals de Filosofía Política: Velles i Noves Formes d’Acció Política. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Lamas, A.M. (2006). «Justicia pedagógica y atención a la diversidad». Rev. Complut. Educ., 17 (2), 51-56. Buenos Aires.

Marchesi, A. (2000). «Un sistema de indicadores de desigualdad educativa». Revista Iberoamericana de Educación, 23.

Merton, R. (1948). «The Self-Fulfilling Prophecy». The Antioch Review [en línea], 8 (2), 193-210. http://dx.doi.org/10.2307/4609267

Noguera, J.A. (2002). «Necrológica John Rawls». Papers: Revista de Sociologia, 68, 215-218.

Power, S. (2008). «How should we respond to the continuing failure of compensatory education?». Orbis Scholae [en línea], 2 (2), 19-37. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2008/2008_2_02.pdf

Puyol, Á. (2007). «Filosofía del mérito». Contrastes: Revista Internacional de Filosofía, 12, 169-287.

Rawls, J. (1971). Teoría de la justicia. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1979.

Reay, D. (2000). «A useful extension of Bourdieu’s conceptual framework?: Emotional capital as a way of understanding mothers’ involvement in their children’s education?». The Sociological Review [en línea], 48, 568-585. http://dx.doi.org/10.1111/1467-954X.00233

Rey, A. del y Sánchez-Parga, J. (2011). «Crítica de la educación por competencias». Universitas: Revista de Ciencias Sociales y Humanas. UPS-Ecuador, 15, julio-diciembre, 233-24.

Ribotta, S. (2009). John Rawls, sobre (des)igualdad y justicia. Madrid: Dykinson.

Rosenthal, R. y Jacobsen, L. (1968). Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and pupils’ intellectual development. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.

Satz, D. (2007). «Equality, Adequacy, and Education for Citizenship». Ethics: An International Journal, of Social, Political, and Legal Philosophy [en línea], 117 (4), 623-648. http://dx.doi.org/10.1086/518805

Sen, A. (1995). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.

Smyth, J. y Hattam, R. (2002). «Early School Leaving and the Cultural Geography of High Schools». British Educational Research Journal [en línea], 28, 375-397. http://dx.doi.org/10.1080/01411920220137458

Tarabini, A. (2006). «Com analitzar la justícia dels sistemes educatius?: Una aproximació teòrica al concepte de justícia dins l’educació». Temps d’Educació, 31, 241-258.

Tedesco, J.C. (2004). «Igualdad de oportunidades y política educativa». Cadernos de Pesquisa [en línea], 34 (123), 555-572. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-15742004000300003

Walker, M. y Unterhalter, E. (eds.) (2007). Amartya Sen’s Capability Approach and Social Justice in Education. Londres: Palgrave.

Walzer, M. (1993). Las esferas de la justicia: Una defensa del pluralismo y la igualdad. México: Fondo de Cultura Económica.

Young, I.M. (2000). Justicia y política de la diferencia. Madrid: Cátedra.

Young, M.D. (1961). The rise of the meritocracy. 1870-1933: An essay on education and equality. Londres: Penguin Books.

Author Biographies

Alejandro Montes, Globalización, Educación y Políticas Sociales (GEPS)-UAB

Graduado en Sociología por la UAB. Actualmente estudiante de doctorado en la misma universidad. Desde 2013 es miembro del GEPS (Globalización, Educación y Políticas Sociales) y participa en el proyecto ABJOVES. Forma parte del equipo evaluador del programa “Magnet. Alianzas para el éxito educativo” (Fundación Jaume Bofill).

Lluís Parcerisa, Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)-UAB

Graduado en Sociología por la UAB. Actualmente estudiante de doctorado en la misma universidad. Desde 2013 es miembro del GEPS (Globalización, Educación y Políticas Sociales) y participa en el proyecto ABJOVES. Forma parte del equipo evaluador del programa “Magnet. Alianzas para el éxito educativo” (Fundación Jaume Bofill).

Published

2016-10-04

How to Cite

Montes, A., & Parcerisa, L. (2016). Equal in What and How?: A Review of the Proposals From the Theory of Justice to the Field of Education. Papers. Revista De Sociologia, 101(4), 451–471. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2194

Downloads

Download data is not yet available.