Educació i equitat en la primera infància. El cas de les aules de 2 anys en els centres públics de la Comunitat Valenciana
Resum
En aquest treball analitzem l'evolució de la provisió d'educació i atenció de la primera infància (EAPI) en el primer cicle de l'Educació Infantil en el context de la Comunitat Valenciana, amb particular atenció al cas de la implantació de les aules de 2 anys en centres públics. Durant les últimes dues legislatures, la Comunitat Valenciana ha passat d'estar en l'avantguarda del foment i desenvolupament del model d'oferta privada a ser de les regions pioneres en el desenvolupament de les aules de 2 anys en l'ensenyament públic. Emmarquem aquests canvis en el context espanyol, i discutim el seu abast per a l'equitat del sistema educatiu en aquesta etapa des de l'enfocament dels drets humans i el marc europeu de qualitat actual.Paraules clau
educació i atenció de la primera infància, primer cicle d'Educació Infantil, aules 2 anys, equitatReferències
Ancheta-Arrabal, Ana (2011). La escuela de la educación infantil hoy. Perspectivas internacionales de la educación y atención de la primera infancia. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Ancheta-Arrabal, Ana (2018). La formación y el desarrollo profesional en la educación y atención de la primera infancia en la Unión Europea. Madrid: Delta Publicaciones.
Ancheta-Arrabal, Ana y Zhang, Jing (2016). «The new models of public policy on early childhood education and care in Spain: trends and implications». En: Astiz Canisius, M. Fernanda y Akiba, Motoko (eds.). The Global and the Local Diverse Perspectives in Comparative, 115-132. Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-654-5
Ancheta-Arrabal, Ana y Francia, Guadalupe (2021). «Organización del tiempo de sueño y descanso en la educación preprimaria de Suecia y España. Una lectura desde el bienestar de la primera infancia». RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 14 (3), 272-290. https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.21542
Balaguer, Irene y Arderiu, Eduard (coord.) (2008). Calidad de los servicios para la primera infancia y estimación de la demanda. Estudios España. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, núm. 53. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Subdirección General de Información Administrativa y Publicaciones.
Ballantine, Jeanne H. y Hammack, Floyd M. (2009). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. 38. Londres: Pearson Higher.
Ballantine, Jeanne H.; Hammack, Floyd M. y Stuber, Jenny (2013). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. 39. Nueva York: Routledge.
Bonal, Xavier (2002). «El balance público-privado en el sistema de enseñanza español: evolución y efectos sobre las desigualdades educativas». Educar (22), 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.323
Bowlby, John (2005). A secure base. Cornwall: Routledge.
Burger, Kaspar (2013). Early childhood care and education and equality of opportunity: Theoretical and empirical perspectives on social challenges. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01212-0
Calero, Jorge (2005). Equity in Education Thematic Review: Spain Country Analytical Report. París: OECD.
Castro Martín, Teresa; Martín García, Teresa; Abellán García, Antonio; Pujol Rodríguez, Rogelio y Puga González, Dolores (2015). «Tras las huellas de la crisis económica en la demografía española». Panorama Social, 22 (2), 43-60.
Cebolla-Boado, Hector; Radl, Jonas y Salazar, Leire (2014). Aprendizaje y ciclo vital. La desigualdad de oportunidades desde la educación preescolar hasta la edad adulta. Barcelona: Fundación La Caixa.
Colom-Ortiz, Ferran y Gabaldón-Estevan, Daniel (2016). «Recursos educativos y primera infancia. Privatización de la educación infantil de primer ciclo en la ciudad de Valencia». RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (2), 277-298.
Committee on Economic, Social and Cultural Rights (1999). General Comment, núm. 13. The right to education (article 13 of the Covenant). United Nations Humans Rights Office of the High Commissioner. Recuperado de https://links.uv.es/60JRh62, consultado el 28/05/2022.
Council of the European Union (2010). Conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training (ET 2020). Recuperado de https://links.uv.es/5jFoUoE, consultado el 28/05/2022.
Dávila Balsera, Paulí; Naya Garmendia, Luis M.ª y Miguelena Torrado, Joana (2021). «El derecho a la educación y los derechos de niños, niñas y adolescentes». En: Lázaro, Luis M. y Ancheta-Arrabal, Ana. La educación en América Latina en perspectiva de 2030. Valencia: Tirant Lo Blanch, 141-169.
Decreto 40/2016, de 15 de abril, del Consell, por el que se regula la admisión en los centros docentes públicos y privados concertados que imparten enseñanzas de Educación Infantil, Educación Primaria, Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato. DOGV núm. 7762 de 18/04/2016 Recuperado de https://dogv.gva.es/es/eli/es-vc/d/2016/04/15/40/con/, consultado el 28/05/2022.
European Commission (2009). Tackling social and cultural inequalities through early childhood education and care in Europe. Bruselas: European Commission.
European Commission (2010). Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Bruselas: European Commission.
European Commission (2011). Communication from the Commission. Early Childhood Education and Care: Providing all our children with the best start for the world of tomorrow. Bruselas: European Commission.
European Commission (2014). Proposal for key principles of a quality framework for early childhood education and care. Report of the working group on Early Childhood Education and Care under the auspices of the European Commission. Recuperado de https://links.uv.es/ka4qoEc, consultado el 28/05/2022.
Gabaldón-Estevan, Daniel (2016). Educación y atención a la primera infancia en la ciudad de Valencia. Valencia: Universitat Politècnica de València.
Gabaldón-Estevan, Daniel y Täht, Kadri (2019). «Educación infantil, ideología y clase social. Una lectura al sur de Europa a través de los datos del CIS para España». RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 12 (3), 367-394. https://doi.org/10.7203/RASE.12.3.15760
González, María José (2004). «La escolarización de la primera infancia en España: desequilibrios territoriales y socioeconómicos en el acceso a los servicios». En: Navarro, V. (coord.). El Estado de Bienestar en España. Madrid: Tecnos, 233-291.
León, Margarita; Palomera, David; Ibáñez, Zyab; Martínez-Virto, Lucía y Gabaldón-Estevan, Daniel (2022). «Entre la equidad y la universalización. Acceso y coste en la política del 0-3 en España». Papers, 107 (3), e3084. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3084
Martínez-Virto, Lucía y Canals Botas, Leonor (2022). «Las escuelas infantiles 0-3 en Navarra: características, estrategias y retos para promover la equidad». Papers, 107 (3), e3059. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3059
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Estadísticas de la educación 1990-2021.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Estadísticas de la educación 2021. Naciones Unidas (Comité de los Derechos del Niño) (2005). Observación general núm. 7. Realización de los derechos del niño en la primera infancia. CRC/C/GC/7, 14 de noviembre de 2005.
Muñoz, Vernor (2012). «Derechos desde el principio. Atención y educación en la primera infancia». Global Campaign For Education. Recuperado de https://links.uv.es/SnXjb0q, consultado el 28/05/2022.
Myers, Robert (2009). «El derecho a la educación: calidad y equidad en educación preescolar». Recuperado de http://www.acude.org.mx/biblioteca/calidad/el-derecho-a-la-educacion-calidad-y-equidad.pdf, consultado el 02/11/2018.
Põder, Kaire; Kerem, Kaie y Lauri, Triin (2013). «Efficiency and Equity Within European Education Systems and School Choice Policy: Bridging Qualitative and Quantitative Approaches». Journal of School Choice, 7 (1), 1-36. https://doi.org/10.1080/15582159.2013.759837
Tomasevski, Katarina (2004). «Indicadores del derecho a la educación». Revista IIDH (40), 341-388.
Tomasevski, Katarina (2006). «The State of the Right to Education Worldwide Free or Fee: 2006». Global Report. https://doi.org/10.1163/9789087904920_003
Vila, Ignasi (1995). «Familia y escuela: dos contextos y un solo niño». Aula de Innovación Educativa, 4 (45), 72-76.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Ana, Joan, Daniel
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.