Presentació. Qui guanya en l'expansió dels serveis de cura infantil? Igualtat d'oportunitats, inversió social i innovació social en les polítiques d'atenció a la primera infància

Autors/ores

  • Margarita León Universitat Autònoma de Barcelona
  • Lara Maestripieri

Resum

L'objectiu d’aquest monogràfic és investigar la desigualtat en l'accés als serveis d'educació i atenció a la primera infància, indagant en quina mesura els costos, el tipus de serveis i la seva diferent organització a Espanya poden constituir una barrera per a determinats perfils socioeconòmics. Els diferents articles integren i desenvolupen les discussions teòriques sobre el paper de les polítiques i els serveis adreçats a les necessitats de la infància i el futur dels estats de benestar des del paradigma de la inversió social. Els vuit articles van ser inicialment presentats en el panell sobre Infància i Igualtat d'Oportunitats que vam organitzar en el VIII Congrés de la Xarxa Espanyola de Política Social (REPS, Espanet-Spain). Els articles presenten evidència empírica de dos projectes de recerca: Investing in children: politics, policies and outcomes, finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (CSO2017-88906-R) i coordinat per Margarita León; i Models of early years education and care and labour market participation: a study of social innovation in the city of Barcelona, finançat per RecerCaixa i coordinat per Raquel Gallego i Sheila González.

Paraules clau

cura i educació en la primera infància, igualtat, inversió social , innovació social , serveis locals de benestar , polítiques socials

Referències

Abrassart, A. and Bonoli, G. (2015). “Availability, Cost or Culture? Obstacles to Childcare Services for Low-Income Families”. Journal of Social Policy, 44 (4), 787-806. https://doi.org/10.1017/s0047279415000288

Ancheta-Arrabal, Ana; Romero-Crespo, Juan A. and Gabaldón-Estevan, Daniel (2022). “Educación y equidad en la primera infancia. El caso de las aulas de dos años en los centros públicos de la Comunitat Valenciana”. Papers, 107 (3), e3066. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3066

Castellanos-Serrano, Cristina and Perondi, Ana Carolina (2022). “Presupuestos y legislación con perspectiva de género: educación 0 a 3, permisos por nacimiento, jornadas y condiciones laborales”. Papers, 107 (3), e3064. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3064

Gallego, Raquel and Maestripieri, Lara (2022). “La innovación social en los cuidados 0-3: entre la desigualdad y la equidad en las políticas públicas”. Papers, 107 (3), e3060. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3060

González Motos, Sheila and Saurí Saula, Enric (2022). “Justificacions i condicionants de la tria de cura en el 0-3: ¿és la pública una opció per a mi?”. Papers, 107 (3), e3065. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3065

Heckman, James, Rodrigo Pinto and Peter, Savelyev (2013). “Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes”. American Economic Review, 103 (6), 2052-86.

Ibáñez, Z; León, Margarita; Soler, Llorenç and Alvariño, Manuel (2021). “Fostering work-life balance for precarious workers: culture and social protection systems in comparative perspective”. EUROSHIP Working Paper, 5. https://euroship-research.eu/wp-content/uploads/2021/07/EUROSHIP-Working-Paper-5.pdf

León, Margarita (2017). “Social Investment and Childcare Expansion. A Perfect Match?”. In: Hemerijck, A. (ed.). The uses of Social Investment. Oxford: Oxford University Press, 118-127.

León, Margarita; Palomera, David; Ibáñez, Zyab; Martínez-Virto, Lucía y Gabaldón-Estevan, Daniel (2022). “Entre la equidad y la conciliación: similitudes y disparidades en el diseño institucional del primer ciclo de educación infantil en España”. Papers, 107 (3), e3084. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3084

Martínez-Virto, Lucía and Canals Botas, Leonor (2022). “Las escuelas infantiles 0-3 en Navarra: características, estrategias y retos para promover la equidad”. Papers, 107 (3), e3059. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3059

Navarro-Varas, Lara (2022). “La importancia del coste de los servicios de educación y atención de la primera infancia en la ocupación laboral femenina de la metrópolis de Barcelona”. Papers, 107 (3), e3076. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3076

Palomera, David (2022). “¿Estado de Bienestar para todas? Análisis de las desigualdades sociales en las solicitudes y acceso en las guarderías públicas, y el papel de la política social para aliviarlas”. Papers, 107 (3), e3068. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3068

Publicades

2022-07-12

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.