Impacte i dimensions culturals de la simbologia olímpica de Barcelona '92 (el cas de la mascota)

Autors/ores

  • Jordi Busquet i Duran

Resum

La mascota, entesa com una realitat socialment construïda, presenta tres dimensions d’anàlisi perfectament interconnectades, que per a una major claredat expositiva es presenten de forma separada: la dimensió econòmica, la simbòlica i l’estètica. En aquesta aproximació sociològica es pretén, al mateix temps, posar en relleu una sèrie de trets de la mascota que són, també, característics de la producció cultural a les societats contemporànies. En síntesi, aquests són els següents: 1) La mascota és un bé intangible, reproduïble tècnicament en una àmplia gamma de suports materials, formes i volums. 2) Es tracta d’un producte polivalent tant des d’un punt de vista simbòlic com comercial. 3) És un objecte efímer destinat, com la majoria de productes de la indústria cultural, a «passar de moda». 4) És una creació local, però que té una difusió i comercialització a escala mundial. 5) És una obra innovadora que es pretén legitimar pel carisma del seu creador. 6) Com a símbol emblemàtic genera «resistències».

Publicades

01-10-1991

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.