Modernització i consum a Andalusia i a Catalunya (1995-2006)

Autors/ores

  • María Dolores Martín-Lagos López Universidad de Granada

Resum

En aquest article s'analitzen les pautes de consum a Andalusia i a Catalunya i la seva evolució durant el període 1995–2006. S'aplica la teoria de la modernització a l'estudi del consum. Es defineixen cinc trets de la modernització aplicats al consum, els quals es volen contrastar: visió de desenvolupament o progrés de la societat, extensió de certs objectes de consum entre la població, aparició de noves necessitats, major igualtat social pel que fa als objectes de consum, aleatorietat en el comportament o individuació i un nou tipus de consumidor més responsable. Per comprovar els objectius i les hipòtesis formulades s'utilitza una base de dades d’ASEP. El nivell de consum es mesura a través de l'extensió del consum entre la població i del nombre d'objectes de consum que es tenen de mitjana. Els resultats mostren l'aparició i l’extensió d'objectes de consum associats amb la tecnologia entre la població. Davant aquest nou panorama es percep més desigualtat el 2006 que el 1995. Les categories socials segueixen explicant el consum. El nivell educatiu i el nivell d'ingressos són els que més expliquen les diferències i encara sorgeixen noves variables explicatives, com ara l'edat i els valors individuals, que confirmen la tesi postmoderna. S'aprecien trets d'un nou consumidor amb valors postmaterialistes que consumeix menys. Aquesta tendència s'observa en grups amb millor posició social a Catalunya. A Andalusia persisteix l'associació entre posició social i consum.

Paraules clau

individuació, consum, objectes materials, consumidorisme, desenvolupament, tecnologia

Biografia de l'autor/a

María Dolores Martín-Lagos López, Universidad de Granada

Profesora Ayudante Doctora del Departamento de Sociología de la Universidad de Granada.

Publicades

2010-05-05

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.