Una revisió de les polítiques lingüístiques educatives a Espanya des de la perspectiva estatunidenca

Autors/ores

  • Ana María Relaño Pastor Departamento de Filologia Moderna. Universidad de Castilla La Mancha
  • Laura Mijares Molina Departamento de Esttudios Árabes e Islámicos. Facultad de Filología. UCM.

Resum

Aquest article revisa les principals polítiques lingüístiques adreçades als estudiants d’origen immigrant en els centres educatius espanyols amb una àmplia població multilingüe. Adoptant una perspectiva comparativa, l’article parteix de les últimes investigacions sobre política lingüística desenvolupades als EUA. Prenent com a punt de partida el treball etnogràfic dut a terme en diferents escoles de Madrid, s’analitzen els resultats de les polítiques segregatives que imposen alguns programes d’immersió lingüística per a nouvinguts a l’Estat espanyol. Igualment, s’analitza la relació d’aquestes polítiques amb altres programes lingüístics aplicats a Madrid com a part de determinades iniciatives europees centrades en la promoció de l’ús de l’anglès com a llengua global. L’objectiu és estudiar aquestes qüestions des de la perspectiva nord-americana i, per tant, des de l’anàlisi de les diferents orientacions pel que fa a planificació de la política lingüística a les escoles públiques ―entre d’altres, es parteix dels programes d’anglès com a segona llengua (ESL) o de les diverses iniciatives d’educació bilingüe, com els programes de transició i de doble immersió lingüística. Per tant, l’article analitza de quina manera les diferents polítiques educatives dirigides als aprenents d’anglès als EUA poden ajudar a entendre les polítiques lingüístiques aplicades als centres educatius espanyols i, sobretot, com poden ajudar-nos a reflexionar sobre la influència d’aquestes polítiques lingüístiques en la integració de l’alumnat d’origen immigrant. Conclou amb una reflexió crítica sobre les lliçons que es poden extreure de l’anàlisi de tots dos casos.

Paraules clau

multilingüisme, política lingüística, immigració, educació, etnografia, Estats Units, Espanya

Publicades

01-07-2011

Com citar

Relaño Pastor, A. M., & Mijares Molina, L. (2011). Una revisió de les polítiques lingüístiques educatives a Espanya des de la perspectiva estatunidenca. Papers. Revista De Sociologia, 96(3), 731–755. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n3.162

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.