Models de formació al llarg de tota la vida i la «societat del coneixement» a Europa

Autors/ores

  • Andy Green Professor of Comparative Social Science at the Institute of Education, University of London, and Director of the ERSC Research Centre on Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies (LLAKES)

Resum

La pregunta central que es fa aquest article és: «Quin tipus de formació al llarg de tota la vida pot facilitar aconseguir una “economia del coneixement” competitiva i dinàmica que també sigui una “societat del coneixement” amb alts nivells de cohesió social?» L’article ho investiga mitjançant l’anàlisi dels diferents models nacionals i regionals de l’«economia del coneixement» a Europa, com també de la contribució de la formació en el decurs de toda la vida en cadascun d’ells. Per fer-ho, tracta de manera comparada, en primer lloc, els diferents models d’«economia del coneixement» i de «societat del coneixement» i, en segon lloc, la relació d’aquests amb els sistemes de formació al llarg de tota la vida.

Paraules clau

formació contínua, cohesió social, competitivitat, economia del coneixement

Biografia de l'autor/a

Andy Green, Professor of Comparative Social Science at the Institute of Education, University of London, and Director of the ERSC Research Centre on Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies (LLAKES)

His main field of research is the comparative (historical and sociological) study of education and training systems, their origins and social and economic consequences. He was formerly co-founder and co-director of the UK Government-funded Wider Benefits of Learning Centre and has directed and co-directed a number of major comparative research projects addressing both economic and social impacts of education and training. He has frequently acted as consultant both to international bodies, such as CEDEFOP, the European Commission, OECD and UNESCO, and to UK Government bodies, including the DFES National Skills Task Force (1999-2000) and Skills Task Force Research Group (2002), the Ministerial Skills Strategy Steering Group (2003). Andy Green has published widely on a range of social and education issues, with major works translated into Chinese, French, German, Japanese and Spanish. His major books include: Education and Development in a Global Era: Strategies for ‘Successful’ Globalisation, DFID, 2007; Education, Equality and Social Cohesion, Palgrave 2006; Education, Globalisation and the Nation State, Palgrave, 1997; and the prize-winning Education and State Formation, Macmillan, 1990

Publicades

01-10-2011

Com citar

Green, A. (2011). Models de formació al llarg de tota la vida i la «societat del coneixement» a Europa. Papers. Revista De Sociologia, 96(4), 1075–1096. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.175

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.