Modelos de formación a lo largo de toda la vida y la «sociedad del conocimiento» en Europa

Autores/as

  • Andy Green Professor of Comparative Social Science at the Institute of Education, University of London, and Director of the ERSC Research Centre on Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies (LLAKES)

Resumen

La pregunta central que se aborda en este artículo es: «¿Qué tipo de formación a lo largo de toda la vida puede facilitar conseguir una “economía del conocimiento” competitiva y dinámica que también sea una “sociedad del conocimiento” con altos niveles de cohesión social?». El presente artículo trata de examinar estas cuestiones mediante el análisis de los diferentes modelos nacionales y regionales de la «economía del conocimiento» y la «sociedad del conocimiento» en Europa, así como la contribución de la formación a lo largo de toda la vida en cada uno de ellos. Para hacerlo, trata de manera comparada, en primer lugar, de los diferentes modelos de «economía del conocimiento» y de «sociedad del conocimiento» y, en segundo lugar, de su relación con los sistemas de formación a lo largo de toda la vida.

Palabras clave

Formación continua, cohesión social, competitividad, economía del conocimiento

Biografía del autor/a

Andy Green, Professor of Comparative Social Science at the Institute of Education, University of London, and Director of the ERSC Research Centre on Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies (LLAKES)

His main field of research is the comparative (historical and sociological) study of education and training systems, their origins and social and economic consequences. He was formerly co-founder and co-director of the UK Government-funded Wider Benefits of Learning Centre and has directed and co-directed a number of major comparative research projects addressing both economic and social impacts of education and training. He has frequently acted as consultant both to international bodies, such as CEDEFOP, the European Commission, OECD and UNESCO, and to UK Government bodies, including the DFES National Skills Task Force (1999-2000) and Skills Task Force Research Group (2002), the Ministerial Skills Strategy Steering Group (2003). Andy Green has published widely on a range of social and education issues, with major works translated into Chinese, French, German, Japanese and Spanish. His major books include: Education and Development in a Global Era: Strategies for ‘Successful’ Globalisation, DFID, 2007; Education, Equality and Social Cohesion, Palgrave 2006; Education, Globalisation and the Nation State, Palgrave, 1997; and the prize-winning Education and State Formation, Macmillan, 1990

Publicado

01-10-2011

Cómo citar

Green, A. (2011). Modelos de formación a lo largo de toda la vida y la «sociedad del conocimiento» en Europa. Papers. Revista De Sociologia, 96(4), 1075–1096. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.175

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.