Patis escolars i diversitat sociocultural a Catalunya: un recerca sobre usos i possibilitats per al joc i l’aprenentatge
Resum
L’article presenta els resultats d’una recerca en una mostra de patis de trenta centres d’educació primària de Catalunya durant el curs 2007-2008 tenint compte la diversitat física, socioeconòmica i educativa present al nostre territori, i realitzada amb l’objectiu d’identificar i analitzar les conceptualitzacions de la comunitat educativa sobre els usos, els espais, les activitats i els temps de pati escolar als centres educatius. Aquest qüestionament indirecte sorgeix a partir de resultats de recerques anteriors sobre la consideració del pati escolar com un espai educatiu, i els treballs anteriors ens han permès constatar les diferències d’ús del joc a l’escola segons les etapes educatives estudiades. Hem constatat també el mal ús i els usos limitats del pati com a espai educatiu, amb poc aprofundiment de les possibilitats que ofereixen els patis de joc. S’han emprat tècniques quantitatives i qualitatives, tenint en compte la diversitat present en el territori definida per les variables següents: població, titularitat dels centres educatius, diversitat sociocultural i econòmica, grandària dels centres educatius. D’una banda, s’ha procedit a l’aplicació d’un instrument d’enquesta a l’alumnat de 4t de primària i, de l’altra, s’han fet entrevistes a membres dels equips directius dels centres i s’ha aplicat un protocol d’observació dels patis escolars.
Paraules clau
antropología de la educación, juego infantil y juvenil, socialización, etnografía escolarPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2011 Cris Molins-Pueyo
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.