Patis escolars i diversitat sociocultural a Catalunya: un recerca sobre usos i possibilitats per al joc i l’aprenentatge

Autors/ores

  • Cris Molins-Pueyo Departament d'Antropologia Social i Cultural - UAB

Resum

L’article presenta els resultats d’una recerca en una mostra de patis de trenta centres d’educació primària de Catalunya durant el curs 2007-2008 tenint compte la diversitat física, socioeconòmica i educativa present al nostre territori, i realitzada amb l’objectiu d’identificar i analitzar les conceptualitzacions de la comunitat educativa sobre els usos, els espais, les activitats i els temps de pati escolar als centres educatius. Aquest qüestionament indirecte sorgeix a partir de resultats de recerques anteriors sobre la consideració del pati escolar com un espai educatiu, i els treballs anteriors ens han permès constatar les diferències d’ús del joc a l’escola segons les etapes educatives estudiades. Hem constatat també el mal ús i els usos limitats del pati com a espai educatiu, amb poc aprofundiment de les possibilitats que ofereixen els patis de joc. S’han emprat tècniques quantitatives i qualitatives, tenint en compte la diversitat present en el territori definida per les variables següents: població, titularitat dels centres educatius, diversitat sociocultural i econòmica, grandària dels centres educatius. D’una banda, s’ha procedit a l’aplicació d’un instrument d’enquesta a l’alumnat de 4t de primària i, de l’altra, s’han fet entrevistes a membres dels equips directius dels centres i s’ha aplicat un protocol d’observació dels patis escolars.

Paraules clau

antropología de la educación, juego infantil y juvenil, socialización, etnografía escolar

Biografia de l'autor/a

Cris Molins-Pueyo, Departament d'Antropologia Social i Cultural - UAB

Antropòloga i mestra, és membre del Grup de Recerca EMIGRA-CER Migracions i professora als departaments de Sociologia i Antropologia Social i Cultural de la UAB. Treballa en temes de joc, aprenentatge sociocultural i comparació transcultural, especialment en contextos de diversitat i immigració i en l’àmbit educatiu. Ha realitzat estades de recerca a Austràlia i el Regne Unit.

Publicades

2011-11-23

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.