The emergence of a new subject of citizenship? Theoretical contributions to the contemporary debate on children’s rights

Authors

  • Julia Ramiro Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Carmen Alemán Bracho Universidad Nacional de Educación a Distancia

Abstract

This article discusses the concept of children’s citizenship. Using an analytical approach, it seeks to establish a theoretical and epistemological framework in order to gain insight into the different perspectives that ideologically and philosophically support this concept and which are, at the same time, involved in the debates on the nature of children’s rights in democratic societies. To do so, we review contemporary discussions about the citizenship concept, and systematize and organize the socio-scientific literature produced from the 1980s onwards. The article concludes with an assessment of the implications and impacts of these theoretical approaches on the re-conceptualization of the child as citizen.

Keywords

childhood, participation, interdependency relationships, theoretical analysis

Author Biographies

Julia Ramiro, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Doctora por la UCM (2013), Licenciada en Sociología por la UCM (2006) y Diplomada en Trabajo Social por la UPO (2003). Es profesora en dpto. de servicios sociales y fundamentos histórico-jurídicos de la UNED. Sus principales líneas de investigación se dirigen al estudio de la infancia desde la sociología política, así como cuestiones relacionadas con la ciudadanía y los derechos los niños.

Carmen Alemán Bracho, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Catedrática de universidad de Servicios Sociales y Política Social. Actualmente, directora del dept. de servicios sociales y fundamentos histórico-jurídicos de la UNED. Sus principales líneas de invistegación incluyen el estudio y análisis de las políticas sociales, los servicios sociales y los sistemas de bienestar social.

Published

2016-03-30

Downloads

Download data is not yet available.