Social background and school effect in performance inequalities at the end of compulsory education

Authors

Abstract

School effects have been a controversial issue since the publication of the Coleman report. Students’ attainment varies depending on the school they attend; a fact that is well known in social scientific research as well as in families, who take these differences into account in their school choice strategies. The key issue is whether this difference is related to the student social composition or to the pedagogical model implemented by the school and based on the comprehensive curricula. The main hypothesis is that the impact of social composition is greater than that of comprehensiveness. Data were collected from 1,782 secondary school students in the 10th grade at 27 schools in the city of Barcelona. A hierarchical linear model is run to analyze the differences between schools, controlling for the individual features of students. The differences between schools are mainly due to the social composition of students and the different degrees of comprehensiveness is not relevant. Moreover, lower class female students are less exposed to the composition effect because they perform better than expected in more socially complex schools.

Keywords

comprehensive school, social composition, multilevel model, sex, academic performance, school achievement

References

Andreu, Jaime (2011). «El análisis multinivel: Una revisión actualizada en el ámbito sociológico». Metodología de Encuestas, 13, 161-176. http://casus.usal.es/pkp/index.php/MdE/article/view/1017

Benito, Ricardo y González, Isaac (2013). «¿Puede el efecto composición reducir las desigualdades educativas?: Una mirada sobre los efectos de la segregación escolar en España y los países del modelo de integración uniforme». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (1), 49-71.

Bonal, Xavier (2012a). «Education policy and school segregation of migrant students in Catalonia: The politics of non-decision-making». Journal of Education Policy, 27 (3), 401-421. http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2011.645168

Bonal, Xavier (dir.) (2012b). Municipis contra la segregació escolar: Sis experiències de política educativa local. Barcelona: Fundació Bofill.

Cabrera, Leopoldo y Cabrera, Blas (2008). «Heterogeneidad de centros y desigualdad de rendimientos educativos». Témpora, 11, 61-99. http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3098540

Calero, Jorge (2007). Desigualdades socioeconómicas en el sistema educativo español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia / CIDE.

Carabaña, Julio (1993). «Sistema de enseñanza y clases sociales». En: García de Leon, M.ª Antonia; Fuente, Gloria de la y Ortega, Félix (eds.). Sociología de la Educación. Barcelona: Barcanova.

Carabaña, Julio (2012). «Debilidades de PISA y errores en la atribución del fracaso escolar académico». En: Puelles, Manuel (ed.). El fracaso escolar en el estado de las autonomías. Madrid: Wolters Kluwer.

Carabaña, Julio (2016). «El informe Coleman, 50 años después». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (1), 9-21.

Coleman, J. et al. (1966). Equality of educational opportunity. Washington: U.S. Government Printing Office.

Dupriez, Vincent; Dumay, Xavier y Vause, Anne (2008). «How do School Systems Manage Pupils’ Heterogeneity?: A Reanalysis of PISA 2003». Comparative Education Review, 52 (2), 245-273. http://dx.doi.org/10.1086/528764

Duru-Bellat, Marie y Mingat, Alain (1997). «La constitution de classes de niveau dans les collèges: Les effets pervers d’une pratique à visée égalisatrice». Revue Française de Sociologie, 38 (4), 759-789. http://dx.doi.org/10.2307/3322627

Erikson, Robert (1996). «Explaining Change in Educational Inequality-Economic Security and School Reforms». En: Erikson et al. (eds.). Can education be equalized?: The Swedish case in comparative perspective. Boulder, Colorado: Westview.

Erikson, Robert y Goldthorpe, John (1992). The Constant Flux. Oxford: Clarendon Press. Fernández Enguita, Mariano (2014). «De la información al conocimiento... pero en serio». Participación Educativa, 3 (5), 51-59. http://ntic.educacion.es/cee/revista/pdfs/n5art_mariano_fernandezenguita.pdf

Erikson, Robert y Goldthorpe, John (2016). «El Informe Coleman: Una lección de sociología y de política». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (19), 37-45.

Ferrer, Ferran (dir.) (2011). PISA 2009: Avaluació de desigualtats educatives a Catalunya. Barcelona: Fundació Bofill. http://www.fbofill.cat/publicacions/pisa-2009-avaluacio-de-les-desigualtats-educatives-catalunya

Ferrer-Esteban, Gerard (2015). «¿Qué estrategias de agrupamiento responden a criterios de efectividad y equidad?». En: ¿Qué funciona en educación?: Evidencias para la mejora educativa. Barcelona: Fundació Bofill. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/Que_funciona%20en%20educacion_02_010116.pdf

Forquin, Jean Claude (1985). «El enfoque sociológico del éxito y el fracaso escolares: Desigualdades de éxito escolar y origen social» Educación y Sociedad, 3, 198-228.

Gambetta, Diego (1987). Were they pushed or did they jump? Individual decision mechanisms in education. Cambridge: University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511735868

Gamoran, Adam y Long, Daniel (2006). Equality of Educational Opportunity: A 40-Year Retrospective. WECR Working Paper 2006-9. Madison: University of Wisconsin-Madison. http://www.wcer.wisc.edu/publications/workingPapers/papers.php

Glaeser, Judith y Cooper, Barry (2012). «Educational achievement in selective and comprehensive local education authorities: A configurational analysis». British Journal of Sociology of Education, 33 (2), 223-244. http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2011.649833

Hanushek, Eric y Woessmann, Ludger (2006). «Does Educational Tracking Affect Performance and Inequality? Differences-in-Differences Evidence Across Countries». The Economic Journal, 116, 63-75.

Harris, Judith-Rich (1999). El mito de la educación. Barcelona: Grijalbo.

Hattie, John (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 meta-analuyses Relating to Achievement. Londres: Routledge.

Jackson, Michelle et al. (2007). «Primary and Secondary Effects on Class Differentials in Educational Attainment: The Transition to A level Courses in England and Wales». Acta Sociologica, 50, 211-229.

Jackson, Michelle (ed.) (2013). Determined to suceed: Performance versus choice in Educational Attainment. California: Standford University Press. http://dx.doi.org/10.11126/stanford/9780804783026.001.0001

Martín Criado, Enrique; Gómez, Carmuca; Fernández-Palomares, Fernando y Rodrígez-Monge, Ángel (2000). Familias de clase obrera y escuela. Donostia: Iralka.

Merino, Rafael (2012). «Desigualtats socials i desigualtats educatives: Escola, reproducció i mobilitat social». En: Rotger, Josep Maria (ed.). Sociologia de l’educació per a professorat de secundària. Barcelona: El Roure.

Merino, Rafael et al. (2017). «Separación del alumnado por niveles en 4º de ESO y complejidad social de los centros. Límites y posibilidades del currículum comprensivo». Témpora. Revista de sociología de la educación. 19, 181-198.

Merle, Pierre (2009). La démocratisation de l’enseignement. París: La Découverte.

OECD (2011). Equity and quality in Education: Suporting Disavantatged Students and Schools. París: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en

OECD (2013). PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices, IV. París: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264201156-en

Pàmies, Jordi y Castejón, Alba (2015). «Distribuyendo oportunidades: El impacto de los agrupamientos escolares en la experiencia de los estudiantes». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8 (3), 335-348.

Pardo, Antonio; Ruiz, Miguel Ángel y San Martín, Rafael (2007). «Cómo ajustar e interpretar modelos multinivel con SPSS». Psicothema, 19 (2), 308-321.

Slavin, Robert (1990). «Achievement Effects of Ability Grouping in Secondary Schools: A Best-Evidence Synthesis». Review of Educational Research, 60 (3), 471-499. http://dx.doi.org/10.3102/00346543060003471

Subirats, Joan (2008). Efectes de la composició social dels centres d’ensenyament obligatori sobre el rendiment i les expectatives de l’alumnat. Barcelona: IGOP.

Troiano, Helena y Elias, Marina (2014). «University access and after: Explaining the social composition of degree programmes and the contrasting expectations of students». Higher Education, 67 (5), 637-654. http://doi.org/10.1007/s10734-013-9670-4

Author Biographies

Dani Torrents Vilà, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Sociología.

Investigador predoctroal en la Universidad Autónoma de Barcelona. Licenciado en Sociologia y máster en Investigación Sociológica Aplicada por la misma universidad. Miembro del Grupo de Investigación en Educación y Trabajo desde 2011. Trabaja en el análisis del acceso a la universidad, las elecciones educativas y las trayectorias juveniles.

Rafael Merino, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Sociología.

Profesor contratado doctor. Docencia en el área de Sociología de la Educación. Coordinador del Grupo de Investigación en Educación y Trabajo, investigación en itinerarios formativos y laborales de los jóvenes, reformas de la educación secundaria, dispositivos de formación profesional, inserción socio-laboral de los jóvenes.

Maribel Garcia, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Sociología.

Profesora contratada doctora. Docencia en el área de Sociología de la Educación. Miembro del Grupo de Investigación en Educación y Trabajo des de 1991. Investiga sobre los procesos de construcción de los itinerarios formativos de los jóvenes y en particular sobre los itinerarios de abandono escolar y los dispositivos locales de formación.

Ona Valls, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Sociología.

Técnica de Apoyo a la Investigación en el Grupo de Investigación en Educación y Trabajo y doctoranda del Departamento de Sociología de la UAB. Investigación en actitudes del alumnado, elecciones, itinerarios y trayectorias formativas y laborales de los jóvenes.

Published

2018-01-09

Downloads

Download data is not yet available.