Remarks about education in prison: an analysis of the Spanish reality based on the reading of Stateville

Authors

Abstract

This text forms part of a round table discussion with James B. Jacobs, author of the classic study on the sociology of prisons Stateville: The Penitentiary in Mass Society, and examines the validity of his work 40 years later. Specifically, the purpose of this commentary is to reflect on formal education in prison following the reading of Stateville and the seminar given at the University Pompeu Fabra aimed at revisiting the debate on Jacobs’ work. The authors’ analysis of education in prison is first presented, highlighting the management problems involved. The state of education in Spanish prisons, the points it shares with Stateville and the possible benefits of education for inmates are then discussed. Finally, particular aspects and precautions that must be considered in order to guarantee inmates’ right to education are explored.

Keywords

prison, education, training, management

References

Batchelder, J. S. y Pippert, J. M. (2002). «Hard time or idle time: Factors affecting inmate choices between participation in prison work and education programs». The Prison Journal, 82(2), 269-80. https://doi.org/10.1177/003288550208200206

Baranger, J.; Rousseau, D.; Mastrorilli, M. E. y Matesanz, J. (2018). «Doing Time Wisely: The Social and Personal Benefits of Higher Education in Prison». The Prison Journal, 98 (4), 490-513. https://doi.org/10.1177/0032885518776380

Bedmar. M. y Fresneda, M. D. (2000). «Excluidos y recluidos. Educación en la prisión». Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 6-7, 12-145.

Blazich, G. S. (2007). «La educación en contextos de encierro». Revista Iberoamericana de Educación (44), 53-60.

Caballero, J. (1985). «El estudio en prisión como instrumento de tratamiento». En: Víctor Sancha Mata y Juan José Miguel Tobal (comp.) Tratamiento penitenciario: su práctica. Madrid: Ministerio de Justicia, 159-171.

Cervelló, V. (2006). «Las prisiones de mujeres desde una perspectiva de género». Revista General de Derecho Penal Iustel (5), 1-24.

Gallego, M.; Cabrera, P.; Ríos, J. y Segovia, J. L. (2010). Andar 1 km en línea recta. La cárcel del siglo xxi que vive el preso. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Gerber, J. y Fritsch, E. J. (1995). «Adult academic and vocational correctional education programs: A review of recent research». Journal of Offender Rehabilitation, 22 (1-2), 119-42. https://doi.org/10.1300/J076v22n01_08

Gil, C. (2010). «La acción pedagógica en las prisiones: posibilidades y límites». Revista Española de Pedagogía, 68 (245), 49-64.

Gutiérrez, J.; Viedma, A. y Callejo, J. (2010). «Estudios superiores en la educación penitenciaria española: un análisis empírico a partir de los actores». Revista de Educación, (353), 443-68.

Igareda, N. (2006). «Mujeres, integración y prisión». Boletín Criminológico (86), 1-4.

Jacobs, J. B. (1977). Stateville. The Penitentiary in Mass Society. Londres: The University of Chicago Press.

Jacobs, J. B. (2018). «Author meets critics: Stateville Revisited». III Conferencia Internacional del Máster en Criminología y Ejecución Penal (UPF). Barcelona, 11 de mayo.

Lochner, L. y Moretti, E. (2004). «The effect of education on crime: Evidence from prison inmates, arrests, and self-reports». American Economic Review, 94 (1), 155-89. https://doi.org/10.1257/000282804322970751

Rodríguez, C. (2013). «El derecho a la educación en el sistema penitenciario español». Revista General de Derecho Penal (20), 1-44.

Runell, L. L. (2018). «Arrested Development: Pursuing a Higher Education in Carceral Contexts». The Prison Journal, 98 (4), 470-89. https://doi.org/10.1177/0032885518776379

Viedma, A. (2003). «La educación a distancia en prisión. Estudio de los alumnos de la UNED internos en centros penitenciarios». RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 6 (2), 97-120.

Wilson, D. B.; Gallagher, C. A. y Mackenzie, D. L. (2000). «A meta-analysis of corrections-based education, vocation, and work programs for adult offenders». Journal of Research in Crime and Delinquency, 37 (4), 347-68. https://doi.org/10.1177/0022427800037004001

Yagüe, C. (2007). «Mujeres en prisión. Intervención basada en sus características, necesidades y demandas». Revista Española de Investigación Criminológica, 4 (5), 1-24.

Textos legales

Constitución Española, 1978. Publicado en el BOE núm. 311 de 29 de diciembre de 1978.

Ley orgánica 1/1979, de 26 de septiembre, general penitenciaria. Publicado en el BOE núm. 5 de octubre de 1979.

Real decreto 190/1996, de 9 de febrero, por el que se aprueba el Reglamento Penitenciario. Publicado en el BOE de 15 de febrero de 1996.

Author Biographies

Úrsula Ruiz Cabello, Universidad Pompeu Fabra

Úrsula Ruiz es graduada en Derecho (2014) y en Criminología (2016) por la Universidad Pompeu Fabra. Ha cursado el máster de Abogacía (UPF-IDEC 2016) y el de Criminología, Política Criminal y Sociología Jurídico-Penal (UB, 2018). En la actualidad, está realizando su tesis doctoral en el Grupo de Investigación en Criminología y Sistema Penal (UPF), cuyo objeto es el internamiento de menores infractores. Principales líneas de investigación: justicia juvenil, internamiento, victimología.

José María López-Riba, Universidad Pompeu Fabra

José M. López-Riba es graduado en Criminología por la Universidad de Barcelona (2010-2014) y ha cursado el Máster en Criminología y Ejecución Penal impartido por la Universidad Pompeu Fabra, la Universidad Autónoma de Barcelona, la Universidad de Gerona y la Universitat Oberta de Catalunya (2014-2015). Actualmente se encuentra desarrollando una tesis doctoral sobre las identificaciones policiales con una ayuda para la contratación de personal investigador novel de la Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación de la Generalitat de Catalunya (FI-2016).

 

Published

29-04-2019

Downloads

Download data is not yet available.