Absolute and relative intergenerational educational mobility in Mexico: Differences by sex and birth cohorts from 1952 to 1991

Authors

  • Santiago Andrés Rodríguez Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México

Abstract

The purpose of this article is to analyze the absolute and relative opportunities of intergenerational educational mobility by sex and birth cohorts in Mexico. The study uses current data from the intergenerational social mobility module of the National Statistics Institute (INEGI) of Mexico for 2016. The methodological approach was based on social mobility rates and three-way loglinear models to explore changes in barriers to educational mobility. The picture emerging from these findings depicts a society that maintained high rates of structural educational mobility, with a prevalence of upward mobility for both men and women over time. Nevertheless, when controlling for structural mobility, it is observed that barriers to mobility change significantly for men and women over time. For women, the barriers increase at the extremes of the educational distribution. For men, barriers decrease in the lower part of the educational distribution and increase in access to upper secondary and higher education. The article concludes with a discussion of future avenues of research for educational mobility studies in Mexico.

Keywords

Social stratification, structural opportunities, inequality of educational opportunity, absolute mobility rates, loglinear model, barriers to mobility

References

Agresti, Alan (2007). An introduction to Categorical Data Analysis. Nueva Jersey: John Wiley & Sons.

ANUIES (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES).

Balán, Jorge; Browning, Harley L.; Jelin, Elizabeth (1977). El hombre en una so¬ciedad en desarrollo. Movilidad social y geográfica en Monterrey. Méxi¬co: Fondo de Cultura Económica.

Blanco, Emilio (2017). «La desigualdad de oportunidades educativas en la Ciudad de México: persistencias y transformaciones». En: Solís, Patricio (coord.). Desigualdad, movilidad social y curso de vida en la Ciudad de México. México: El Colegio de México.

Blossfeld, Hans Peter; Shavit, Yossi (1993) (eds.). Persisting Inequality: Changing Educational Attainment in Thirteen Countries. Boulder: Westview Press.

Breen, Richard (2004) (ed.). Social Mobility in Europe. Oxford: Oxford University Press.

Breen, Richard; Jonsson, Jan O. (2005). «Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent research on educational attainment and social mobility». Annual Review of Sociology, 31, 223-244. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.31.041304.122232

Breen, Richard; Luijkx, Ruud; Müller, Walter; Pollak, Reinhard (2009). «Nonpersistent Inequality in Educational Attainment: Evidence from Eight European Countries». American Journal of Sociology, 114, 1475-1521. https://doi.org/10.1086/595951

Breen, Richard; Mood, Carina; Jonsson, Jan O. (2016). «How much scope for a mobility paradox? The relationship between social and income mobility in Sweden». Sociological Science, 3, 39-60. https://doi.org/10.15195/v3.a3

Campos Vázquez, Raymundo (2016). Promoviendo la Movilidad Social en México. Informe de Movilidad Social 2015. México DF: El Colegio de México.

CEEY (2012). Informe Movilidad Social en México 2013 Imagina tu futuro. México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias, A. C.

CEEY (2018). El México del 2018. Movilidad social para el bienestar. México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias, A. C.

COLMEX (2018). Desigualdades en México 2018. México, Ciudad de México: El Colegio de México – Red de Estudios sobre Desigualdades.

Contreras Suárez, Enrique (1978). Estratificación y movilidad social en la Ciu¬dad de México. México: Instituto de Investigaciones Sociales-UNAM.

Cortés, Fernando; Escobar, Agustín; Solís, Patricio (2007). Cambio estructural y movilidad social en México. México: El Colegio de México.

Erikson, Robert; Goldthorpe, John (1992). The constant flux: A study of class mobility in industrial societies. Oxford: Clarendon Press.

Garay, Adrián de; Valle Díaz Muñoz, Gabriela del (2012). «Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México». Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3 (6), 3-30. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2012.6

Glenn, Norval (2005). Cohort Analysis. Second Edition. Thousand Oaks: Sage.

Goldthorpe, John (2010). De la sociología. Números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Hout, Michael (1983). Mobility Tables. Beverly Hills, California: Sage.

Hoyos, Rafael de; Martínez de la Calle, Juan M.; Székely, Miguel (2010). «Educación y movilidad social en México». En: Serrano Espinosa, Julio; Torche, Florencia (eds.). Movilidad social en México. Población, desarrollo y crecimiento. México, DF: Centro de Estudios Espinosa e Yglesias.

INEE (2018). Panorama Educativo de México 2017. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE).

INEGI (2015). Principales resultados de la Encuesta Intercensal 2015: Estados Unidos Mexicanos. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI).

INEGI (2016). Módulo de Movilidad Social Intergeneracional 2016. Primeros resultados y bases metodológicas. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI).

Ishida, Hiroshi (ed.) (2008). Social stratification and social mobility in late-industrializing countries. Tokyo: SSM Research Series 14.

Jorrat, Raúl (2010). «Logros educacionales y movilidad educacional intergeneracional en Argentina». Revista Desarrollo Económico, 49 (196), 573-604.

Leone, Tharcisio (2017). «The gender gap in intergenerational mobility: Evidence of educational persistence in Brazil». Diskussionsbeiträge, No. 2017/27, Freie Universität Berlin, Fachbereich Wirtschaftswissenschaft, Berlín. Recuperado de https://www.econstor.eu/bitstream/10419/170574/1/100217953X.pdf

López, Mónica; Rodríguez, Santiago (2019). «Desigualdad de oportunidades educativas en México: evidencias en la educación media superior y superior». Lavboratorio Revista de Estudios sobre Cambio Estructural y Desigualdad Social. IIGG-UBA, 29, 60-86.

López-Roldán, Pedro; Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Mendoza Rojas, Javier (2018). Subsistemas de Educación Superior. Estadística básica 2006-2017. México: DGEI-UNAM.

Muñoz, Humberto; Oliveira, Orlandina de; Stern, Claudio (1977). Migración y desigualdad social en la ciudad de México. México: Instituto de Investi¬gaciones Sociales-UNAM.

Pfeffer, Fabian (2008). «Persistent Inequality in Educational Attainment and its Institutional Context». European Sociological Review, 24 (5), 543-565. https://doi.org/10.1093/esr/jcn026

Powers, Daniel; Xie, Yu (2000). Statistical Methods for Categorical Data Analysis. San Diego, California: Academic Press.

Rodríguez Gómez, Roberto (1999). «Expansión del sistema educativo superior en México, 1970-1995». En: Fresán Orozco, Magdalena (ed.). Tres décadas de políticas de Estado en educación superior. México: ANUIES.

Rodríguez, Santiago (2019). «Pautas absolutas de movilidad educativa intergeneracional en el México contemporáneo». Revista CoPala, 7, 125-142.

Ryder, Norman (1965). «The Cohort as a Concept in the Study of Social Change». American Sociological Review, 30 (6), 843-861. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-8536-3_2

SEP (2000). Perfil de la educación en México. México: Secretaria de Educación Pública (SEP).

SEP (2017). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2016-2017. México: Secretaría de Educación Pública (SEP).

Sistema Nacional de Información Estadística y Geográfica (SNIEG) (2018). Catálogo Nacional de Indicadores. México. Recuperado de https://www.snieg.mx/cni

Solís, Patricio (2007). Inequidad y movilidad social en Monterrey. México DF: El Colegio de México.

Solís, Patricio (2011). «Desigualdad y movilidad social en la Ciudad de México». Estudios Sociológicos, 29 (85), 283-298.

Solís, Patricio (2013). «Desigualdad vertical y horizontal en las transiciones educativas en México». Estudios Sociológicos, 21, núm. extraordinario, 63-95.

Solís, Patricio (2014). «Desigualdad social y efectos institucionales en las transiciones educativas». En: Blanco, Emilio; Solís, Patricio; Robles, Héctor (coord.). Caminos desiguales. Trayectorias educativas y laborales de los jóvenes en la Ciudad de México. México: El Colegio de México – INEE.

Solís, Patricio (2016a). «Aspectos metodológicos en el análisis de la movilidad social». En: Solís, Patricio; Boado, Marcelo (coords.). Y sin embargo se mueve...: Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México: El Colegio de México – Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Solís, Patricio (2016b). «Estratificación social y movilidad de clase en México a principios del siglo xxi». En: Solís, Patricio; Boado, Marcelo (coords.). Y sin embargo se mueve...: Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México: El Colegio de México – Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Solís, Patricio (2018). Barreras estructurales a la movilidad social intergeneracional en México. Un enfoque multidimensional. Ciudad de México: CEPAL.

Székely, Miguel (2005). «Pobreza y desigualdad en México entre 1950 y 2004». El trimestre económico, 72 (288), 913-931.

Tam, Tony; Ganzeboom, Harry B. G. (2009). «Is Persistent Inequality a Mirage? Educational Opportunity over the Long Haul in 13 Societies». Extend abstract for the 2009 RC28 meeting in Beijing. Recuperado de http://www.harryganzeboom.nl/Pdf/2009-Tam-Ganzeboom-ComparativeIEO-RC28-Beijing-(paper).pdf

Torche, Florencia (2010). «Cambio y persistencia de la movilidad intergeneracional en México». En: Serrano Espinosa, Julio; Torche, Florencia (eds.). Movilidad social en México. Población, desarrollo y crecimiento. México DF: Centro de Estudios Espinosa e Yglesias.

Treiman, Donald (2009). Quantitative data analysis. Doing social research to test ideas. San Francisco, California: Jossey-Bass.

Vallet, Louis-André (2016). «¿Cómo podemos analizar la dinámica temporal en asociaciones estadísticas caracterizadas por una muy fuerte inercia? Avances recientes en el modelado log-multiplicativo». En: Jorrat, Jorge Raúl; colaboradores. De tal padre… ¿tal hijo? Estudios de movilidad social en Argentina. Buenos Aires: Editorial Dunken.

Yaschine Arroyo, Iliana (2015). ¿Oportunidades? Política social y movilidad intergeneracional en México. México DF: El Colegio de México y Universidad Nacional Autónoma de México.

Author Biography

Santiago Andrés Rodríguez, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Ciencia Social, especializado en Sociología, por el Colegio de México. Investigador asociado C en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) (México). Líneas de investigación: educación y desigualdad social; movilidad educativa intergeneracional y transición a la educación media superior; metodología de investigación social.

Published

12-02-2020

Downloads

Download data is not yet available.