The intersection of school incorporation of adolescents of foreign origin in Almería. ¿Glimpses of change in the old challenges?
Abstract
The incorporation of adolescents of foreign origin into the Spanish educational system is one of the challenges that has had to be addressed since the early years of immigration to Spain. However, even today, these adolescents continue to face educational disadvantages arising from their social origin, their social position at their destination, and the ethnification of cultural difference. In this paper, we analyse the situation of students of foreign origin, particularly from Morocco, in a context shaped by intensive agriculture, in which more than half of Almería’s foreign workers are employed. To do so, we look back at the historical challenges to see to what extent they are still present more than twenty years later. As part of the FAMILIA project, 15 in-depth interviews were conducted in June 2019 with teachers and social workers from social services and other organisations. The research showed that, despite the fact that a culturalist discourse is still found when explaining the educational disadvantages of these students, more critical voices emerge from the teachers themselves towards the educational practice of those who exercise forms of discrimination towards students and their families. In addition, these interviewees highlight the need to improve training in interculturality for both teachers and administrative staff.
Keywords
foreign students, immigration, teachers, educationReferences
Aixelà Cabré, Yolanda y Planet Contreras, Ana Isabel. (2004). «Mujer y política en el mundo árabe. Un estado de la cuestión». Feminismo/s, (3), 149-159. https://doi.org/10.14198/fem.2004.3.10
Álvarez de Sotomayor, Alberto y Martínez-Cousinou, Gloria (2016). «¿Capital económico o cultural? El efecto del origen social sobre las desventajas académicas de los hijos de inmigrantes en España». Papers: Revista de Sociologia, 101 (4), 527-554. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2200
Álvarez de Sotomayor, Alberto y Martínez-Cousinou, Gloria (2020). «Inmigración, lengua y rendimiento académico en España. Una revisión sistemática de la literatura». Revista Internacional de Sociología, 78 (3), e160. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.3.19.083
Aparicio, Rosa (2007). «The integration of the second and 1.5 generations of Moroccan, Dominican and Peruvian origin in Madrid and Barcelona». Journal of Ethnic and Migration Studies, 33, 1.169-1.193. https://doi.org/10.1080/13691830701541713
Arango, Joaquín (2009). «Después del gran boom: la inmigración en la bisagra del cambio». En: Aja, E; Arango, J. y Oliver, J. (2010). La inmigración en tiempos de crisis. Anuario de la inmigración en España. Barcelona: CIDOB.
Bayona-i-Carrasco, Jordi y Domingo, Andreu (2018). «Proceso migratorio, concentración escolar y resultados académicos en Cataluña. Migratory Process, School Concentration and Academic Results in Catalonia». Migraciones, 47. https://doi.org/10.14422/mig.i47y2019.001
Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean-Claude (1970). La reproduction. Éléments pour une théorie du système d’enseignement. París: Éditions de Minuit.
Capote, Alberto y Nieto Calmaestra, José Antonio (2017). «La población extranjera en edad escolar en España: del boom de la inmigración al cambio en el ciclo migratorio». Revista de Geografía Norte Grande, 67, 93-114. https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000200006
Capote Lama, Alberto; Nieto Calmaestra, José Antonio y Martín Ruiz, Nuria (2020). «Las expectativas sobre el alumnado extranjero en un barrio periférico de Granada (España): trayectorias educativas bajo el filtro del culturalismo». Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 85, 48-66. https://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/acapote.pdf
Carrasco, Silvia; Pàmies, Jordi y Bertrán, Marta (2009). «Familias inmigrantes y escuela. Desencuentros, estrategias y capital social». Revista Complutense de Educación, 20 (1), 55-78. https://hdl.handle.net/11162/124324
Carrasco, Silvia; Pàmies, Jordi y Ponferrada, Maribel (2011). «Fronteras visibles y barreras ocultas. Aproximación comparativa a la experiencia escolar del alumnado marroquí en Cataluña y mexicano en California». Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones (29), 31-60.
Carrasco, Silvia; Pàmies, Jordi y Narciso, Laia (2018). «Abandono escolar prematuro y alumnado de origen extranjero en España: ¿un problema invisible?». Anuario CIDOB de la Inmigración, 212-236. https://doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2018.212
Castel, R. (1992). «La inserción y los nuevos retos de las intervenciones sociales». En: Álvarez Uría, F. (comp.). Marginación e inserción. Madrid: Endymion, 25-36.
Cebolla Boado, Héctor y Martínez de Lizarrondo, Antidio (2015). «Las expectativas educativas de la población inmigrante en Navarra. ¿Optimismo inmigrante o efectos de escuela?». Revista Internacional de Sociología, 73 (1) e007. https://doi.org/10.3989/ris.2013.02.22
Checa Olmos, Juan Carlos y Arjona Garrido, Ángeles (2006). «Inmigración y segregación residencial. Aproximación teórica y empírica para el caso almeriense». Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 20, 143-171.
Checa Olmos, Juan Carlos y Arjona Garrido, Ángeles (2009). «La integración de los inmigrantes de “segunda generación” en Almería. Un caso de pluralismo fragmentado». Revista Internacional de Sociología, 67.3, 701-727. https://doi.org/10.3989/ris.2008.04.17
Cohen, Arón y Berriane, Mohamed (dir.) (2011). De Marruecos a Andalucía: migración y espacio social. Granada: Editorial Universidad de Granada. ISBN: 978-84-338-5313-4.
Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2019). «Integración del alumnado de procedencia migrante en los centros escolares europeos: políticas y medidas nacionales. Informe de Eurydice». Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
Cucalón Tirado, Pilar. (2015). «A vueltas con la cultura: imágenes del alumnado inmigrante en las aulas de enlace de la Comunidad De Madrid (España)». Diálogo Andino, 47, 83-92. https://doi.org/10.4067/S0719-26812015000200009
Cutillas Fernández, Isabel y Moraes Mena, Natalia (2018). «Hijos de familias migrantes en espacios rurales agro-industriales de la región de Murcia. Trayectorias, pertenencias y percepciones de discriminación y rechazo». Gazeta de Antropología, 34 (1). https://hdl.handle.net/10481/54703
Fundación FOESSA (2022). «Informe sobre exclusión y desarrollo social en Andalucía. Resultados de la encuesta sobre integración y necesidades sociales 2021». https://www.foessa.es/main-files/uploads/sites/16/2022/02/Informes-Territoriales-2022__Andalucia.pdf
García Castaño, Francisco Javier; Olmos Alcaraz, Antonia y Bouachra Outmani, Ouafaa (2015). «Inmigración, crisis y escuela». Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 37, 239-263. https://doi.org/10.14422/mig.i37.y2015.011
García Castaño, Francisco Javier; Rubio Gómez, María y Fernández Echeverría, José (2018). «Las trampas de la diversidad. Sobre la producción de diferencias en la escuela». Gazeta de Antropología, 34 (1). https://hdl.handle.net/10481/54679
Gregorio Sobrado, María y Prado Conde, Santiago (2016). «Dinámicas socioeducativas y construcción de imágenes del alumnado de origen inmigrante». Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 1 (3), 71-90. https://doi.org/10.15304/ricd.1.3.2519
Guilherme, Manuela y Dietz, Gunther (2014). «Diferencia en la diversidad: perspectivas múltiples de complejidades conceptuales multi, inter y trans-culturales». Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 20 (40), 13-36.
Jiménez, Magdalena; Luengo, Julián J. y Taberner Guasp, José (2009). «Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación». Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13 (3), 12-49. https://www.ugr.es/local/recfpro/rev133ART1.pdf
Jociles, M. I.; Franzé, A. M. y Poveda Bicknell, D. (2012). «La diversidad cultural como problema: representaciones y prácticas escolares con adolescentes de origen latinoamericano (Madrid)». Alteridades, 22 (43), 63-78.
Lubián, Carlos (2021). «Narrativas familiares e institucionales sobre las barreras de acceso a centros escolares en familias migrantes: Un estudio de caso en España». Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29 (73), 1-24. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5777
Márquez-Lepe, Esther y García-Cano Torrico, María (2014). «Condiciones de posibilidad y desarrollo para una educación intercultural crítica. Tres estudios de caso en el contexto andaluz». Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 148 (1), 157-168. https://doi.org/10.5477/cis/reis.148.157
Mateo Dieste, Josep Lluís (1997). El “moro” entre los primitivos. El caso del Protectorado Español en Marruecos (1.ª ed.) (premio Dr. Rogeli Duocastella).
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Datos y cifras. Curso escolar 2018-2019. Madrid.
Moguérou, Laure y Santelli, Emmanuelle (2012). «Parcours scolaires réussis d’enfants d’immigrés issus de familles très nombreuses». Informations Sociales, 5, 84-92. https://doi.org/10.3917/inso.173.0084
Osman, Ali; Ydhag, Carina Carlhed y Månsson, Niclas (2020). «Recipe for educational success: a study of successful school performance of students from low social cultural background». International Studies in Sociology of Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1764379
Pàmies Rovira, Jordi; Sánchez-Martí, Angelina y Carrasco Pons, Silvia (2020). «(Des)vinculación escolar y procesos de acompañamiento en educación secundaria por clase social y origen nacional en un municipio de la región metropolitana de Barcelona». Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13 (4), 487-506. https://doi.org/10.7203/RASE.13.4.18044
Portes, Alejandro y Fernández-Kelly, Patricia (2007). «Sin margen de error: determinantes del éxito entre los hijos de inmigrantes crecidos en circunstancias adversas». Migraciones (22), 47-78.
Portes, Alejandro; Aparicio, Rosa; Haller, William y Vickstrom, E. (2010). «Moving ahead in Madrid: Aspirations and expectations in the Spanish second generation». International Migration Review. https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2010.00825.x
Pumares Fernández, Pablo (2003). «El papel de Almería en la inmigración. Implicaciones de un modelo productivo en cuestión». Paralelo 37º, 18, 53-67.
Pumares Fernández, Pablo (2006). «Efectos de la inmigración regularizadora sobre el cambio en la estructura por regímenes y grupos de cotización de la Seguridad Social». Estudios Geográficos (261), 607-634.
Pumares Fernández, Pablo e Iborra Rubio, Juan Francisco (2008). «Población extranjera y política de inmigración en Andalucía». Política y Sociedad, 45, 41-60.
Said, Edward (1978). «Orientalism: Western concepts of the Orient. Nueva York: Pantheon.
Sánchez-Castelló, María; Navas, María Soledad, Ordóñez-Carrasco, Jorge Luis y Rojas, Antonio José (2020). «Acculturation and adaptation of adolescents with immigrant backgrounds in Spain: psychosocial profiles of latent classes (Aculturación y adaptación de adolescentes de origen inmigrante en España: perfiles psicosociales de clases latentes)». International Journal of Social Psychology, 35 (3), 560-588. https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1783836
Shildrick, Tracy y MacDonald, Robert (2007). «Biographies of Exclusion: Poor Work and Poor Transitions». International Journal of Lifelong Education, 26 (5), 589-604. https://doi.org/10.1080/02601370701559672
Suárez-Orozco, Carola; Gaytán, Francisco X.; Bang, Hee Jin; Pakes, Juliana; O’Connor, Erin y Rhodes, Jean (2010). «Academic Trajectories of Newcomer Immigrant Youth». Developmental Psychology, 46 (3), 602-618. https://doi.org/10.1037/a0018201
Vega, Cristina; Gómez, Carmen y Monteros, Silvina (2017). «Jóvenes ecuatorianos, movilidad y educación superior en España y Ecuador. Trayectorias educativas desiguales en tiempos de crisis». Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 17 (3), 173-198. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1815
Walsh, Catherine (2010). «Interculturalidad crítica y educación intercultural». Construyendo Interculturalidad Crítica, 75, 96.
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 María-Jesús Cabezón-Fernández, Pablo Pumares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.