The professionalization of direct care workers in residential care: A compelling, multi-faceted approach

Authors

Abstract

This article analyzes the accreditation and professionalization process of direct care workers from the perspective of the professionals involved in the management and organization of skilled nursing facilities. In the last decade, legislative changes have required women workers in the sector to certify their qualifications through an accreditation system or specific training. This study focuses on the discourses of professionals who have guided workers in their training and job stabilization process with the aim of achieving professionalization in the field of institutionalized care. Using a qualitative approach, 18 semi-structured interviews were conducted with these professionals. For the analysis of the discourses, the descriptive thematic approach of Braun and Clarke (2006) was used, highlighting the differences between the discourses of male and female experts to explore how the training process of women workers is perceived and its impact on the professionalization of care tasks.

The results highlight the difficulties female workers face in meeting accreditation requirements, as well as the expansion of job opportunities for those who exceed training standards. Unintended effects of the stabilization process are also revealed, such as labor volatility and comparative grievances among caregivers. The perspective of professionals who participate in the training experiences of caregivers provides a more complete view of the process and highlights both its advantages and challenges.

Keywords

skilled nursing facilities, direct care workers, care work, professional competence

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Author Biographies

María del Carmen Sánchez Pérez, Universidad de Castilla-La Mancha

Es doctora en Sociología y profesora titular de Sociología en la Universidad de Castilla-La Mancha. Se incorporó a la docencia universitaria en la Facultad de Trabajo Social del campus de Cuenca y actualmente imparte docencia de grado y máster en la Facultad de Educación del campus de Albacete. Es miembro del equipo de investigación EDUTRASOC y de la Subred Universitaria de Comunidades de Aprendizaje de Castilla-La Mancha (SUCA-CLM). Su trayectoria investigadora se ha orientado al ámbito del bienestar social, el cambio social, el cambio educativo y la innovación docente, con especial interés en la realidad de Castilla-La Mancha. La transferencia de los resultados de investigación se ha realizado a través de publicaciones científicas y contratos de I+D+i con entidades públicas.

Paloma Candela Soto, Universidad de Castilla-La Mancha

Es doctora en Sociología y profesora de Sociología en la Universidad de Castilla-La Mancha, donde dirige el Grupo de Investigación Educación, Género, Trabajo y Sociedad en Castilla-La Mancha (EDUTRASOC-CLM). Sus principales líneas de investigación se enmarcan en los ámbitos de la sociología del trabajo, el género y la educación aplicados a estudios de sobre juventud e infancia. Entre sus publicaciones recientes destacan: «El lastre de las desigualdades de género en la educación y el trabajo: jóvenes castellano-manchegas atrapadas en la precariedad» (Sociología del Trabajo, 92, https://doi.org/10.5209/STRA.58995) y «Jóvenes en perpetuo tránsito hacia ninguna parte», en coautoría con V. Borrás, S. Moreno y M. Legarreta (REIS, 28, 2019): https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.05.

Published

06-02-2024

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