Revisió analítica del model d’acceptació de la tecnologia. El canvi tecnològic

Autors/ores

Resum

El model d’acceptació de la tecnologia (TAM) és un dels enfocaments individualistes metodològics més rellevants en l’estudi de l’ús d’Internet. Aquest treball és una revisió del debat sobre el pes de les variables psicològiques i socials en aquest model. La nostra tesi és que, a mesura que Internet va penetrant socialment, les variables psicològiques com les creences subjectives sobre les possibilitats del medi van cedint protagonisme. Per contra, les variables socials es transformen en els millors predictores de l’ús d’Internet, ja que són els estímuls i els inhibidors més importants per a l’adopció d’aquest comportament. En aquesta línia, els estudis empírics mostren que la capacitat predictiva de les variables psicològiques és ara menor que el de les variables socials. En aquest treball vam mostrar empíricament aquesta circumstància i defensem el paper d’un model individualista metodològic de tall sociològic, basat en la preponderància de les variables sociològiques sobre les psicològiques, per explicar l’ús d’Internet.

Paraules clau

model TAM, bretxa digital, Internet, canvi social, societat de la informació i del coneixement

Referències

Aibar, Eduardo (1996). «La vida social de las máquinas: Orígenes, desarrollo y perspectivas actuales en la sociología de la tecnología». Reis [en línea], 70, 141-170. http://dx.doi.org/10.2307/40183990

Davis, Fred D. (1986). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.

— (1989). «Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology». MIS Quarterly [en línea], 13 (3), 319-340. http://dx.doi.org/10.2307/249008

Davis, Fred D.; Bagozzi, Richard P. y Warshaw, Paul R. (1989). «User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models». Management Science [en línea], 35 (8), 982-1003. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982

— (1992). «Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace». Journal of Applied Social Psychology [en línea], 22 (14), 1111-1132. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00945.x

DiMaggio, Paul; Hargittai, Eszter; Neuman, W. Russell y Robinson, John P. (2001). «Social implications of the Internet». Annual Review of Sociology [en línea], 27 (1), 307-336. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.307

Elster, Jon (1990). El cambio tecnológico: Investigaciones sobre la racionalidad y la transformación social. Barcelona: Gedisa.

Gómez, Mikel; Sánchez, Miguel y Puerta, Enrique de la (1992). El cambio tecnológico hacia el nuevo milenio: Debates y nuevas teorías. Barcelona: Icaria.

Hargittai, Eszter (2008). «Whose Space?: Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites». Journal of Computer-Mediated Communication [en línea], 1, 276-297. http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00396.x

— (2010). «Digital Na(t)ives?: Variation in Internet Skills and Uses among Members of the “Net Generation”». Sociological Inquiry [en línea], 80, 92-113. http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-682x.2009.00317.x

Inglehart, Ronald (1991). El cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas. Madrid: CIS.

Levy, Pierre (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Lin, Chieh-Peng y Bhattacherjee, Anol (2009). «Understanding online social support and its antecedents: A socio-cognitive model». The Social Science Journal [en línea], 46 (4), 724-737. http://dx.doi.org/10.1016/j.soscij.2009.03.004

López-Bonilla, Jesús Manuel y López-Bonilla, Luis Miguel (2006). «Estudio comparado de las estimaciones de dos versiones del modelo de aceptación de la tecnología (TAM) mediante los programas Amos y Pls». Revista de Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 12 (3), 95-110.

— (2012). «Perspectiva socio-psicológica del modelo de aceptación de la tecnología: Revisión crítica del trabajo de Torres, Robles y Molina». Revista Internacional de Sociología [en línea], 70, 205-211. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2011.05.13

Lynott, Patricia Passuth y McCandless, N. Jane (2000). «The impact of age vs. life experience on the gender role attitudes of women in different cohorts». Journal of Women & Aging [en línea], 12 (1-2), 5-21. http://dx.doi.org/10.1300/j074v12n01_02

MacKenzie, Donald y Wajcman, Judy (eds.) (1999). The Social Shaping of Technology. Buckingham: Open University Press.

Malhotra, Yogesh y Galletta, Dennis F. (1999). Extending the technology acceptance model to account for social influence: Theoretical bases and empirical validation [en línea]. Documento de trabajo para la 32 edición del Encuentro sobre Sistemas Científicos celebrado en Hawai en 1999. http://dx.doi.org/10.1109/hicss.1999.772658

Mathieson, Kieran (1991). «Predicting user intentions: Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior». Information Systems Research [en línea], 2 (3), 173-191. http://dx.doi.org/10.1287/isre.2.3.173

Morris, Michael G. y Venkatesh, Viswanath (2000). «Age differences in technology adoption decisions: Implications for a changing work force». Personnel Psychology [en línea], 53 (2), 375-403. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2000.tb00206.x

Noguera, José A. (ed.) (2010). Teoría sociológica analítica. Madrid: CIS.

Norris, Pippa (2001). Digital divide: Civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide [en línea]. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139164887

Quintanilla, Miguel Ángel (2005). Tecnología: Un enfoque filosófico y otros ensayos de filosofía de la tecnología. México: Fondo de Cultura Económica.

Robles, José Manuel; Torres, Cristóbal y Molina, Óscar (2010). «La brecha digital: Un análisis de las desigualdades tecnológicas en España». Sistema, 218, 3-22.

Robles, José Manuel y Torres, Cristóbal (2012). «Digital Divide and the Information and Communication Society in Spain». Sociologija i Prostor [en línea], 194 (3), 291-307. http://dx.doi.org/10.5673/sip.50.3.1

Ruiz, Miguel A.; Pardo, Antonio y San Martín, Rafael (2010). «Modelos de ecuaciones estructurales». Papeles del Psicólogo, 31 (1), 34-45.

Taylor, Shirley y Todd, Peter A. (1995). «Understanding information technology usage: A test of competing models». Information Systems Research [en línea], 6 (2), 144-176. http://dx.doi.org/10.1287/isre.6.2.144

Torres, Cristóbal; Robles, José Manuel y De Marco, Stefano (2013). «Digital Divide and Digital Inequality in Europe: An Analytic Approach». En: López Peláez, Antonio (ed.). The Robotic Divide: A New Frontier in the XXI Century? [en línea]. Londres: Springer-Verlag. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4471-5358-0_10

Torres, Cristóbal; Robles, José Manuel y Molina, Óscar (2011). «¿Por qué usamos las tecnologías de la información y las comunicaciones?: Un estudio sobre las bases sociales de la utilidad individual de Internet». Revista Internacional de Sociología [en línea], 69, 371-392. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2010.01.15

— (2012). «Una inyección sociológica al modelo de la aceptación de la tecnología. Respuesta a nuestros críticos». Revista Internacional de Sociología [en línea], 70.1, 212-216. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2011.05.13

Van Dijk, Jan A.G.M. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society [en línea]. Los Ángeles: Sage Publications.

http://dx.doi.org/10.4135/9781452229812

Venkatesh, Viswanath y Davis, Fred D. (2000). «A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies». Management Science [en línea], 46 (2), 186-204.

http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926

Venkatesh, Viswanath; Morris, Michael G.; Davis, Gordon B. y Davis, Fred D. (2003). «User acceptance of information technology: Toward a unified view». MIS Quarterly, 27 (3), 425-478.

Biografies de l'autor/a

Cristobal Torres Albero, Universidad Autónoma de Madrid

Cristóbal Torres Albero és catedràtic de sociologia i director del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Madrid (Espanya). Les seves línies de recerca són la sociologia de la ciència i la tecnologia, i l’anàlisi dels problemes vinculats al desenvolupament de la societat de la informació i del coneixement.

José Manuel Robles, Universidad Complutense de Madrid

José Manuel Robles és professor titular de sociologia a la Universitat Complutense de Madrid. Les seves línies de recerca són la societat de la informació i del coneixement, la participació política digital i la bretxa digital.

Stefano De Marco, Universidad Complutense de Madrid

Stefano De Marco és col·laborador docent doctor i investigador a la Universitat Complutense de Madrid (Espanya). Les seves línies de recerca són la societat de la informació i del coneixement, la participació política digital i la bretxa digital.

Mirko Antino, Universidad Complutense de Madrid

Mirko Antino és professor titular en la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid. Les seves línies de recerca són la metodologia de les ciències socials i de la salut, i el mesurament de constructes i escales en ciències socials.

Publicades

2016-12-23

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.