Analytical Review of the Technology Acceptance Model: Technological Change

Authors

Abstract

The Technology Acceptance Model (TAM) is one of the most important methodological individualist approaches in the study of Internet use. This paper reviews the debate on the weight of psychological and social variables in this model. Our thesis is that, as the Internet is penetrating society and becoming increasingly popular, psychological variables such as subjective beliefs about the possibilities of technology are gaining prominence. By contrast, social variables are becoming better predictors of Internet use as they are stimuli and inhibitors leading to the adoption of this behavior. For this reason, empirical studies repeatedly show with different measurement tools that the predictive power of psychological variables is now lower than that of social variables. In this paper, we demonstrate this empirically and defend the role of a methodological individualist model from a sociological approach based more on sociological than psychological variables for explaining the use of the Internet.

Keywords

Technology Acceptance Model, TAM, digital divide, Internet, social change, information and knowledge society

References

Aibar, Eduardo (1996). «La vida social de las máquinas: Orígenes, desarrollo y perspectivas actuales en la sociología de la tecnología». Reis [en línea], 70, 141-170. http://dx.doi.org/10.2307/40183990

Davis, Fred D. (1986). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.

— (1989). «Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology». MIS Quarterly [en línea], 13 (3), 319-340. http://dx.doi.org/10.2307/249008

Davis, Fred D.; Bagozzi, Richard P. y Warshaw, Paul R. (1989). «User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models». Management Science [en línea], 35 (8), 982-1003. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982

— (1992). «Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace». Journal of Applied Social Psychology [en línea], 22 (14), 1111-1132. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00945.x

DiMaggio, Paul; Hargittai, Eszter; Neuman, W. Russell y Robinson, John P. (2001). «Social implications of the Internet». Annual Review of Sociology [en línea], 27 (1), 307-336. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.307

Elster, Jon (1990). El cambio tecnológico: Investigaciones sobre la racionalidad y la transformación social. Barcelona: Gedisa.

Gómez, Mikel; Sánchez, Miguel y Puerta, Enrique de la (1992). El cambio tecnológico hacia el nuevo milenio: Debates y nuevas teorías. Barcelona: Icaria.

Hargittai, Eszter (2008). «Whose Space?: Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites». Journal of Computer-Mediated Communication [en línea], 1, 276-297. http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00396.x

— (2010). «Digital Na(t)ives?: Variation in Internet Skills and Uses among Members of the “Net Generation”». Sociological Inquiry [en línea], 80, 92-113. http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-682x.2009.00317.x

Inglehart, Ronald (1991). El cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas. Madrid: CIS.

Levy, Pierre (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Lin, Chieh-Peng y Bhattacherjee, Anol (2009). «Understanding online social support and its antecedents: A socio-cognitive model». The Social Science Journal [en línea], 46 (4), 724-737. http://dx.doi.org/10.1016/j.soscij.2009.03.004

López-Bonilla, Jesús Manuel y López-Bonilla, Luis Miguel (2006). «Estudio comparado de las estimaciones de dos versiones del modelo de aceptación de la tecnología (TAM) mediante los programas Amos y Pls». Revista de Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 12 (3), 95-110.

— (2012). «Perspectiva socio-psicológica del modelo de aceptación de la tecnología: Revisión crítica del trabajo de Torres, Robles y Molina». Revista Internacional de Sociología [en línea], 70, 205-211. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2011.05.13

Lynott, Patricia Passuth y McCandless, N. Jane (2000). «The impact of age vs. life experience on the gender role attitudes of women in different cohorts». Journal of Women & Aging [en línea], 12 (1-2), 5-21. http://dx.doi.org/10.1300/j074v12n01_02

MacKenzie, Donald y Wajcman, Judy (eds.) (1999). The Social Shaping of Technology. Buckingham: Open University Press.

Malhotra, Yogesh y Galletta, Dennis F. (1999). Extending the technology acceptance model to account for social influence: Theoretical bases and empirical validation [en línea]. Documento de trabajo para la 32 edición del Encuentro sobre Sistemas Científicos celebrado en Hawai en 1999. http://dx.doi.org/10.1109/hicss.1999.772658

Mathieson, Kieran (1991). «Predicting user intentions: Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior». Information Systems Research [en línea], 2 (3), 173-191. http://dx.doi.org/10.1287/isre.2.3.173

Morris, Michael G. y Venkatesh, Viswanath (2000). «Age differences in technology adoption decisions: Implications for a changing work force». Personnel Psychology [en línea], 53 (2), 375-403. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2000.tb00206.x

Noguera, José A. (ed.) (2010). Teoría sociológica analítica. Madrid: CIS.

Norris, Pippa (2001). Digital divide: Civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide [en línea]. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139164887

Quintanilla, Miguel Ángel (2005). Tecnología: Un enfoque filosófico y otros ensayos de filosofía de la tecnología. México: Fondo de Cultura Económica.

Robles, José Manuel; Torres, Cristóbal y Molina, Óscar (2010). «La brecha digital: Un análisis de las desigualdades tecnológicas en España». Sistema, 218, 3-22.

Robles, José Manuel y Torres, Cristóbal (2012). «Digital Divide and the Information and Communication Society in Spain». Sociologija i Prostor [en línea], 194 (3), 291-307. http://dx.doi.org/10.5673/sip.50.3.1

Ruiz, Miguel A.; Pardo, Antonio y San Martín, Rafael (2010). «Modelos de ecuaciones estructurales». Papeles del Psicólogo, 31 (1), 34-45.

Taylor, Shirley y Todd, Peter A. (1995). «Understanding information technology usage: A test of competing models». Information Systems Research [en línea], 6 (2), 144-176. http://dx.doi.org/10.1287/isre.6.2.144

Torres, Cristóbal; Robles, José Manuel y De Marco, Stefano (2013). «Digital Divide and Digital Inequality in Europe: An Analytic Approach». En: López Peláez, Antonio (ed.). The Robotic Divide: A New Frontier in the XXI Century? [en línea]. Londres: Springer-Verlag. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4471-5358-0_10

Torres, Cristóbal; Robles, José Manuel y Molina, Óscar (2011). «¿Por qué usamos las tecnologías de la información y las comunicaciones?: Un estudio sobre las bases sociales de la utilidad individual de Internet». Revista Internacional de Sociología [en línea], 69, 371-392. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2010.01.15

— (2012). «Una inyección sociológica al modelo de la aceptación de la tecnología. Respuesta a nuestros críticos». Revista Internacional de Sociología [en línea], 70.1, 212-216. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2011.05.13

Van Dijk, Jan A.G.M. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society [en línea]. Los Ángeles: Sage Publications.

http://dx.doi.org/10.4135/9781452229812

Venkatesh, Viswanath y Davis, Fred D. (2000). «A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies». Management Science [en línea], 46 (2), 186-204.

http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926

Venkatesh, Viswanath; Morris, Michael G.; Davis, Gordon B. y Davis, Fred D. (2003). «User acceptance of information technology: Toward a unified view». MIS Quarterly, 27 (3), 425-478.

Author Biographies

Cristobal Torres Albero, Universidad Autónoma de Madrid

Cristóbal Torres Albero es catedrático de sociología y director del Departamento de Sociología de la Universidad Autónoma de Madrid (España). Sus líneas de investigación son la sociología de la ciencia y la tecnología, y el análisis de los problemas vinculados al desarrollo de la sociedad de la información y del conocimiento.

 

José Manuel Robles, Universidad Complutense de Madrid

José Manuel Robles es profesor titular de sociología en la Universidad Complutense de Madrid. Sus líneas de investigación son la sociedad de la información y del conocimiento, la participación política digital y la brecha digital.

Stefano De Marco, Universidad Complutense de Madrid

Stefano De Marco es colaborador docente doctor e investigador en la Universidad Complutense de Madrid (España). Sus líneas de investigación son la sociedad de la información y del conocimiento, la participación política digital y la brecha digital.

Mirko Antino, Universidad Complutense de Madrid

Mirko Antino es profesor titular en la Facultad de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid. Sus líneas de investigación son la metodología de las ciencias sociales y de la salud, y la medición de constructos y escalas en ciencias sociales.

 

Published

2016-12-23

Downloads

Download data is not yet available.