Segregació escolar publicoprivada a Espanya
Resum
Fa més de trenta anys es va regular a Espanya la doble xarxa de centres públics i privats. És un bon moment per preguntar-se què ha significat en termes d’equitat. Aquest article aborda l’aportació diferencial de l’educació pública i privada a la segregació escolar de caràcter socioeconòmic. Més concretament, té com a objectius, d’una banda, estimar la magnitud de la segregació per nivell socioeconòmic dels centres d’educació secundària obligatòria de titularitat pública i de titularitat privada i, de l’altra, determinar la contribució diferencial de tots dos a la segregació global en cada comunitat autònoma. Per fer-ho, es realitza una explotació secundària de les dades PISA-2015 i s’estima l’índex de segregació d’arrel quadrada de Hutchens i la seva descomposició en els subsistemes d’educació pública i privada per a quatre col·lectius d’estudiants: el 10 % i el 25 % dels estudiants amb famílies amb menor nivell socioeconòmic, i el 10 % i el 25 % dels de major nivell. Els resultats apunten, en primer lloc, a una gran variabilitat en la segregació escolar entre comunitats, tant en magnitud com en composició publicoprivada. En segon terme, es troba una notable segregació dels estudiants de famílies amb menor nivell socioeconòmic i cultural als centres privats i als centres públics de major nivell, la qual cosa apunta a la important contribució que l’educació privada fa a la segregació escolar global per caràcter socioeconòmic.Paraules clau
segregació escolar, titularitat de centre, nivell socioeconòmic, educació secundària, PISA, EspanyaReferències
Abburrà, L. (2005). As Good as the Others. Northern Italian Students and their Peers in other European Regions. Piamonte: Istituto Ricerche Economico Sociali del Piemonte.
Alegre Canosa, M. Á. (2010). «Casi-mercados, segregación escolar y desigualdad educativa: una trilogía con final abierto». Educação & Sociedade, 31 (113), 1157- 1178. https://doi.org/10.1590/s0101-73302010000400006
Allen, R. y Vignoles, A. (2007). «What Should an Index of School Segregation Measure?». Oxford Review of Education, 33 (5), 643-668. https://doi.org/10.1080/03054980701366306
Angrist, J.; Bettinger, E.; Bloom, E.; King, E. y Kremer, M. (2002). «Vouchers for Private Schooling in Colombia: Evidence from a Randomized Natural Experiment». The American Economic Review, 92 (5), 1535-1558. https://doi.org/10.3386/w8343
Arcidiácono, M.; Cruces, G.; Gasparini, L.; Jaume, D.; Serio, M. y Vázquez, E. (2014). La segregación escolar público-privada en América Latina. Santiago de Chile: CEPAL.
Barbetta, G. P. y Turati, G. (2003). «Efficiency of Junior High Schools and the Role of Proprietary Structure». Annals of Public and Cooperative Economics, 74 (4), 529-552. https://doi.org/10.1111/j.1467-8292.2003.00234.x
Benito, R.; Alegre, M. A. y González-Balletbò, I. (2014). «School Segregation and its Effects on Educational Equality and Efficiency in 16 OECD Comprehensive School Systems». Comparative Education Review, 58 (1), 104-134. https://doi.org/10.1086/672011
Benito, R. y González, I. (2007). Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Editorial Mediterrània. https://www.fbofill.cat/sites/default/files/464.pdf
Betts, J. y Fairlie, R. (2014). «Explaining Ethnic, Racial, and Immigrant Differencesin Private School Attendance». Journal of Urban Economics, 22 (5), 25-46. https://doi.org/10.1006/juec.2000.2207
Bonal, X. (2002). «El balance público-privado en el sistema de enseñanza español». Educar, 29, 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.323
Bonal, X. (2012). «Education Policy and School Segregation of Migrant Students in Catalonia: The Politics of Non-Decision-Making». Journal of Education Policy, 27 (3), 401-421. https://doi.org/10.1080/02680939.2011.645168
Coleman, J. S. y Hoffer, T. (1987). Public and Private High Schools: The Impact of Communities. Nueva York: Basic Books.
Coleman, J. S.; Hoffer, T. y Kilgore, S. (1982). High School Achievement: Public, Catholic, and Private Schools Compared. Nueva York: Basic Books.
Coleman, J. S.; Kelly S. D. y Moore, J. A. (1975). Trends in School Segregation, 1968-73. Washington, DC: The Urban Institute.
Corten, R. y Dronkers, J. (2006). «School Achievement of Pupils from the Lower Strata in Public, Private Government-Dependent and Private Government-Inde- pendent Schools: A Cross-National Test of the Coleman-Hoffer Thesis». Educa- tional Research and Evaluation, 12 (2), 179-208. https://doi.org/10.1080/13803610600587032
Dronkers, J. (2004). «Do Public and Religious Schools Really Differ? Assessing the European Evidence». En: Wolf, P. J. y Macedo, S. (ed.). Educating Citizens. International Perspectives on Civic Values and School Choice, (287-314). Washington, D C: Brookings Institution Press. https://doi.org/10.5860/choice.42-6620
Dronkers, J. y Robert, P. (2008). «Differences in Scholastic Achievement of Public, Private Government-Dependent, and Private Independent Schools a Cross-Na- tional Analysis». Educational Policy, 22 (4), 541-577. https://doi.org/10.1177/0895904807307065
Elacqua, G.; Martínez, M.; Santos, H. y Urbina, D. (2016). «Tensiones público-privado y el diseño de los sistemas educativos: ¿Qué nos dice PISA?». Pro-Posições, 23 (2), 105-123. https://doi.org/10.1590/s0103-73072012000200008
Eurostat (2016). Eurostat. Education and Training Database. http://ec.europa.eu/eurostat/web/education-and-training/data/database
Fernández Enguita, M. (2008). «Escuela pública y privada en España: La segregación rampante». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1 (2), 42-69. https://doi.org/10.7203/RASE.1.2.8550
Fertig, M. (2003). «Who’s to Blame? The Determinants of German Students’ Achie- vement in the PISA 2000 Study». IZA Discussion Paper Series, 739. https://ssrn.com/abstract=392040
Frankel, D. y O. Volij (2011). Measuring school segregation. Journal of Economic Theory, 146(1), 1-38. https://doi.org/10.1016/j.jet.2010.10.008
García Castaño, F. J. y Rubio Gómez, M. (2013). «Juntos pero no revueltos: Procesos de concentración escolar del alumnado extranjero en determinados centros educativos». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 68(1), 7-31. https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.01.001
García Fernández, J. A. y Moreno, I. (2002). La respuesta a las necesidades educati- vas de los hijos de inmigrantes en la Comunidad de Madrid. Madrid: CES de Madrid.
Goldhaber, D. D. (1996). «Public and Private High Schools: Is School Choice an Answer to the Productivity Problem?». Economics of Education Review, 15 (2), 93-109. https://doi.org/10.1016/0272-7757(95)00042-9
Gorard, S. (2000). Education and Social Justice. Cardiff: University of Wales Press.
Gorard, S. (2009). «Does the Index of Segregation Matter? The Composition of Secondary Schools in England since 1996». British Educational Research Journal, 35 (4), 639-652. https://doi.org/10.1080/01411920802642389
Gorard, S. y Smith, E. (2004). «An International Comparison of Equity in Education Systems». Comparative Education, 40 (1), 15-28. https://doi.org/10.1080/0305006042000184863
Gorard, S. y Taylor, C. (2002). «What is Segregation? A Comparison of Measures in Terms of ‘Strong’ and ‘Weak’ Compositional Invariance». Sociology, 36 (4), 875-895. https://doi.org/10.1177/003803850203600405
Hutchens, R. M. (2001). «Numerical Measures of Segregation: Desirable Properties and their Implications». Mathematical Social Sciences, 42, 13–29.
Hutchens, R. M. (2004). «One Measure of Segregation». International Economic Review, 45 (2), 555-578. https://doi.org/10.1111/j.1468-2354.2004.00136.x
Jenkins, S. P.; Micklewright, J. y Schnepf, S. V. (2008). «Social Segregation in Secondary Schools: How does England Compare with other Countries?». Oxford Review of Education, 34 (1), 21-37. https://doi.org/10.1080/03054980701542039
Mancebón-Torrubia, M. J. y Pérez-Ximénez de Embún, D. (2008). «El alumnado de los centros educativos aragoneses de enseñanza secundaria: segregación socioeconómica y académica por tipo de centro y percepciones de la calidad educativa». Economía Aragonesa, 35, 115-136.
Mancebón-Torrubia, M. J. y Pérez-Ximénez de Embún, D. (2010). «Una valoración del grado de segregación socioeconómica existente en el sistema educativo español. Un análisis por comunidades autónomas a partir de PISA 2006». Regional and Sectoral Economic Studies, 10 (3), 129-148.
Mancebón-Torrubia, M. J. y Pérez-Ximénez de Embún, D.; Mediavilla, M. y Gómez‐Sancho, J. M. (2015). Does Educational Management Model Matter? New Evidence for Spain by a Quasiexperimental Approach. Barcelona: IEB.
Morgan, S. L. y Sørensen, A. B. (1999). «Parental Networks, Social Closure, and Mathematics Learning: a Test of Coleman’s Social Capital Explanation of School Effects». American Sociological Review, 64, 661-681. https://doi.org/10.2307/2657368
Murillo, F. J. (2016). «Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE». REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14 (4), 33-60. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002
OCDE (2009). Diez pasos hacia la equidad en educación. París: OCDE.
OCDE (2013). Equidad y calidad de la educación: ¿Cómo apoyar a estudiantes y escuelas en desventaja? París: OCDE.
OCDE (2016). Programme of International Student Assessment (PISA 2015). París: OCDE.
Orfield, G. y Lee, C. M. (2005). Why Segregation Matters: Poverty and Educational Inequality. Boston, MA: Harvard University Press.
Portes, A. (1998). «Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology». Annual Review of Sociology 24 (1), 1–24. https://doi.org/10.1016/b978-0-7506-7222-1.50006-4
Poveda, D.; Franzé, A.; Jociles, M. I.; Rivas, A. M.; Villaamil, F.; Peláez, C. y Sánchez, P. (2007). «La segregación étnica en la educación secundaria de la ciudad de Madrid: un mapa y una lectura crítica». EMIGRA Working Papers, 91. https:// ddd.uab.cat/pub/emigrawp/emigrawp_a2007n91/emigrawp_a2007n91p1.pdf
Reardon, S. F. y Owens, A. (2014). «60 Years after Brown: Trends and Consequences of School Segregation». Annual Review of Sociology, 40, 199-218. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071913-043152
Rivkin, S. G. (2000). «School Desegregation, Academic Attainment, and Earnings». Journal of Human Resources, 35 (2), 333-346. https://doi.org/10.2307/146328
Rumberger, R. y Paiardy, G. (2005). «Does Segregation still Matter? The Impact of Student Composition on Academic Achievement in High School». The Teachers College Record, 107 (9), 1999-2045.
San Segundo, M. J. (1991). Evaluación del sistema educativo a partir de datos individuales. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.
Sandefur, R. L. y Laumann, E. O. (1998). «A Paradigm for Social Capital». Rationality and Society, 10 (4), 481-501. https://doi.org/10.1016/b978-0-7506-7222-1.50007-6
Síndic de Greuges (2008). La segregación escolar en Cataluña. Barcelona: Síndic de Greuges de Catalunya.
Síndic de Greuges (2016). La segregación escolar en Cataluña (I): La gestión del Proceso de Admisión del Alumnado. Barcelona: Síndic de Greuges de Catalunya.
Smith, J. y Naylor, R. A. (2005). «Schooling Effects on Subsequent University Per- formance: Evidence for the UK University Population». Economics of Education Review, 24, 549-562. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2004.07.016
Stephan, W. (2013). School Desegregation: Past, Present, and Future. Nueva York: Springer.
Stevans, L. K. y Sessions, D. N. (2000). «Private/Public School Choice and Student Performance Revisited». Education Economics, 8 (2), 169-184. https://doi.org/10.1080/096452900410730
Tokman, A. (2002). Is Private Education Better? Evidence from Chile. Santiago: Banco Central de Chile.
UNESCO (2005). Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (SERCE). Santiago: UNESCO/LLECE.
Wilson, W. J. (1987). The Truly Disadvantaged. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 F. Javier Murillo, Guillermina Belavi, Lina Marcela Pinilla Rodríguez
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.