Public-private school segregation in Spain

Authors

Abstract

More than 30 years ago, the double network of private and public schools was regulated in Spain. Today is time to inquire into what this has meant in terms of equity. This article addresses the differential contribution of public and private education to socioeconomic school segregation. It aims to estimate the magnitude of segregation by socioeconomic status in public and private compulsory secondary education schools and determine the contribution of both to global segregation in autonomous communities. For this purpose, a secondary analysis of PISA-2015 data was performed and the Hutchens square root segregation index and its decomposition in the public and private education subsystems were estimated for four groups of students: 10% and 25% of students from families with a lower socioeconomic status and 10% and 25% of students from families with a higher socioeconomic status. The results reveal a high variability in school segregation between communities in terms of both magnitude and public-private distribution. Secondly, a significant segregation of students with lower socioeconomic and cultural status at private schools and students with higher socioeconomic and cultural status at public schools was found. The results reveal the important contribution of private schools to global segregation by socioeconomic status.

Keywords

school segregation, school partnership, socioeconomic status, secondary educa- tion, PISA, Spain

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Author Biographies

F. Javier Murillo, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor de Métodos de Investigación en Educación en la Universidad Autónoma de Madrid y coordinador del doctorado de Educación. Coordinador del grupo de investigación «Cambio educativo para la justicia social» y de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar. Fue coordinador general del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), de la UNESCO, y director de Estudios del Centro de Investigación y Documentación Educativa del Ministerio de Educación de España.

Guillermina Belavi, Universidad Autónoma de Madrid

Es licenciada en Ciencia Política (Análisis Político) por la Universidad Nacional de Rosario (Argentina). Tras algunos años de experiencia en el campo de la formación profesional, se trasladó a España y comenzó el doctorado de Educación en la Universidad Autónoma de Madrid. Actualmente realiza sus estudios de doctorado gracias a un contrato predoctoral de formación del personal investigador (FPI-UAM) otorgado por esta universidad. Es miembro del grupo de investigación «Cambio educativo para la justicia social» (GICE). Su área de especialización es la educación democrática.

Lina Marcela Pinilla Rodríguez, Universidad Autónoma de Madrid

Psicóloga por la Fundación Universitaria Konrad Lorenz (Colombia); máster en Calidad y Mejora de la Educación con énfasis en Cambio, Gestión y Liderazgo Escolar por la Universidad Autónoma de Madrid, y candidata a doctora en Educación por la misma universidad. Miembro del grupo de investigación «Cambio educativo para la justicia social» (GICE) y de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE).

 

Published

2018-05-16

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