Nursery schools for 0 to 3-year-olds in Navarra: Characteristics, strategies and challenges to promote equity

Authors

  • Lucía Martínez-Virto Universidad Pública de Navarra
  • Leonor Canals Botas

Abstract

The provision of early childhood education for 0 to 3-year-olds in Spain is a challenge for state, regional and local policy agendas. Regulated by state legislation for many decades, the evolution of educational policy for 0 to 3-year-olds by city councils and regional governments has been especially intense in recent years. However, analysing this evolution is not an easy task. The diversity of models and the absence of comparable data between regions makes analysis difficult. Only case studies, which are necessarily specific, enable us to look into mod- els of delivery and impact in more depth. The aim of this paper is to show how the provision of early childhood education in Navarra has responded to the challenge of promoting a more equitable and universal model. Through a specific analysis of the development and various models of educational provision, the paper aims to identify strategies aimed at providing universal and equitable access to early childhood education for the most vulnerable children. A review of secondary regulatory and statistical sources is carried out, as well as in-depth interviews with technical and management personnel. The results aim to show the measures taken, and to share progress and challenges with other regions, to ultimately cont ibute to the understanding of the evolution of this policy for early childhood development.

Keywords

0-3, Navarra, access, coverage, financing, equity

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Author Biographies

Lucía Martínez-Virto, Universidad Pública de Navarra

Lucía Martínez Virto es Doctora (2013) y Profesora e investigadora en el Departamento de Sociología y Trabajo Social de la Universidad Pública de Navarra.  Sus líneas de investigación se centras en las políticas de inclusión, los cuidados y los Servicios Sociales. Cuenta con experiencia en investigación en 30 proyectos y contratos de investigación y con más de 50 publicaciones científicas. (Orcid nº:0000-0003-3348-6564)

Leonor Canals Botas

Leonor Canals Botas es politóloga por la Universidad Complutense de Madrid. Cuenta con un Máster en Intervención Social con especialización en Investigación y Género por la Universidad Pública de Navarra. 

Published

2022-07-12

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